Drukuj

VI FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH

Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury w Urlach

Mazowiecki Instytut Kultury

25 lipca 2015

Wykonawcy:

Katarzyna Duda /skrzypce/

WARSAW CAMERATA pod dyr. Pawła Kos-Nowickiego

plakat

Program:

Edward Elgar           
 
 
   
 
Joseph Haydn                
 
 
 
 
Edvard Grieg                      
 
 
 
Gavotte (allegretto) 
 
 
– Serenada e-moll na orkiestrę smyczkową op.20
   Allegro piacevole
   Larghetto
   Allegretto      
 
– Koncert na skrzypce i orkiestrę G-dur Hob. VIIa:4
   Allegro moderato
   Adagio
   Allegro
 
 – Suita w dawnym stylu <<Z czasów Holberga>> op.40
   Preludium (Allegro vivace)
   Sarabande (Andante)
 
– Musette (poco più mosso) – Gavotte
   Air (Andante religioso)
   Rigaudon (Allegro con brio)
 
KATARZYNA DUDA jest jedną z najciekawszych osobowości artystycznych w Polsce. Występuje na całym świecie. Krytycy zgodnie określają ją jako artystkę nowego formatu. Podkreśla się wspaniałe połączenie kunsztu muzycznego z olbrzymim temperamentem scenicznym oraz wirtuozerii z wielką wrażliwością muzyczną. Koncertowała i nagrywała z renomowanymi orkiestrami, takimi jak Orchestre de Chambre de Lausanne, Orquesta Sinfonica de Veracruz, European Union Chamber Orchestra, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia i Telewizji Amadeus w Poznaniu, NOSPR, Orkiestra Filharmonii w Hradec Kralove, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Capella Sankt Petersburg, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Janáček Chamber Orchestra, Neue Ruhr Kammerphilharmonie, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orquesta Sinfonica del Estado de Mexico, Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą takich dyrygentów, jak m. in. Enrique Batiz, Jesus Lopez-Cobos, Agnieszka Duczmal, Lavard Skou Larsen, Józef Wiłkomirski, Jorge Mester, Dalia Atlas, Mykola Dyadyura, Łukasz Borowicz. Występowała wspólnie m. in. z Konstantym Andrzejem Kulką, Waldemarem Malickim, Michałem Urbaniakiem, Janem Staniendą, Krzesimirem Dębskim, Katarzyną Budnik-Gałązką, Januszem Wawrowskim, Markiem Brachą, Piotrem Pławnerem, Mariuszem Patyrą, Rafałem Kwiatkowskim, Jakubem Jakowiczem, Hubertem Salwarowskim. Koncert Violin Summit, w którym artystka wystąpiła obok Konstantego Kulki, Krzesimira Dębskiego i Michała Urbaniaka otrzymał najwyższe wyróżnienie w województwie pomorskim – Pomorską Nagrodę Artystyczną „Gryf 2003” w kategorii "Wydarzenie Artystyczne". Wystąpiła w tak prestiżowych salach, jak m. in. Lincoln Center i Carnegie Hall w Nowym Jorku – inaugurując międzynarodowy festiwal Chopin & Friends, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Sali Rossiniego w Padwie, Kawai Omotesando Hall w Tokio oraz dwukrotnie w Concertgebouw w Amsterdamie. Podczas amsterdamskiego debiutu artystce towarzyszyła znakomita pianistka – Ewa Pobłocka. Wszystkie te koncerty zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność i krytyków muzycznych. Wykonania Katarzyny Dudy były transmitowane przez wiele stacji telewizyjnych i radiowych, m. in. Radio Suisse Romande, Polskie Radio i Telewizję Polską, rozgłośnie telewizyjne w Holandii, Meksyku, Francji, Niemczech i Rosji. Artystka gra rozległy i różnorodny repertuar zawierający dzieła od baroku po muzykę współczesną. Na zamówienie artystki oraz Śląskiego Towarzystwa Muzycznego i Orkiestry Muzyki Nowej w Katowicach powstały dwa koncerty skrzypcowe skomponowane przez znakomitych twórców - Agatę Zubel i Macieja Zielińskiego. Oba dzieła dedykowane są Katarzynie Dudzie oraz OMN i jej szefowi artystycznemu - Szymonowi Bywalcowi. Katarzyna Duda była nominowana do nagrody "Paszport" tygodnika „Polityka”, a także do Nagrody Polskich Melomanów w kategorii „Klasyczny Instrumentalista Roku”. Artystka jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii oraz Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo Tadeusza Wrońskiego w Warszawie. Na konkursie Tibora Vargi zdobyła również nagrodę specjalną "Prix Mozart" za najlepsze wykonanie koncertu skrzypcowego W.A. Mozarta. Studia Katarzyna Duda odbywała w mistrzowskiej klasie skrzypcowej Maestro Tibora Vargi w Ecole Supérieure de Musique w Sion w Szwajcarii. Dyplom Akademii Muzycznej w Warszawie uzyskała eksternistycznie, pracując pod opieką prof. Jana Staniendy. Wielokrotna zdobywczyni nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach dla młodych skrzypków. Na XVII Ogólnopolskim Tygodniu Talentów decyzją krytyków muzycznych została objęta ogólnopolską promocją. Stypendystka m. in. Interlochen Academy of Arts w USA. Jej pierwsza płyta pod tytułem Le Streghe, którą artystka nagrała z pianistą Waldemarem Malickim (DUX), z repertuarem wirtuozowskim na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu, otrzymała entuzjastyczne recenzje w mediach i została nominowana do nagrody Związku Producentów Audio Video - Fryderyk '2000, jako jedyna płyta z udziałem skrzypiec solo. Sukces ten zainspirował skrzypaczkę do nagrania jeszcze jednego krążka z przebojami wirtuozowskiej muzyki na skrzypce - Le Streghe 2 - ale tym razem z towarzyszeniem orkiestry. W nagraniu tym artystce towarzyszyła Wrocławska Orkiestra Kameralna "Wratislavia" pod batutą Jana Staniendy (DUX). Również i ta płyta uzyskała nominację do nagrody FRYDERYK '2001. Artystka nagrała także płytę z muzyką skrzypcową Tadeusza Paciorkiewicza (między innymi z pianistą Edwardem Wolaninem, Acte Prealable) oraz Andrzeja Nikodemowicza (z pianistką Agnieszką Schulz-Brzyską, DUX). Katarzyna Duda zakończyła również nagrywanie materiału muzycznego z towarzyszeniem gitarzysty Waldemara Gromolaka; na płycie usłyszeć będzie można, gościnnie, jedną z najbardziej wybitnych i wszechstronnych polskich wokalistek – Annę Marię Jopek w utworach aranżowanych przez Krzysztofa Herdzina. Skrzypaczka gra na instrumencie włoskim z początku XIX wieku.
 
PAWEŁ KOS-NOWICKI jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya. Uczestniczył także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Sir Colina Daviesa i J. Salwarowskiego. Laureat III Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Jest cenionym interpretatorem muzyki oratoryjnej oraz dzieł klasycznych. Nie stroni również od muzyki innych epok oraz dzieł najnowszych. Zadebiutował w 1999 r. w sali Filharmonii Lubelskiej jako dyrygent Orkiestry Trybunału Koronnego. Współpracował także z orkiestrami Akademii Muzycznej w Warszawie, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Zamojską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną ACADEMIA, Elbląską Orkiestrą Kameralną. Od 2000 r. jest szefem Nowej Orkiestry Kameralnej. W 2010 roku z jego inicjatywy rozpoczął działalność zespół Warsaw Camerata. Ma w swoim dorobku (artysta czy zespół? Jeśli artysta, to trzeba na początku zdania wstawić imię i nazwisko.) archiwalne nagrania dla Polskiego Radia, m.in. Czterech pór roku z K. Dudą, oratorium Mesjasz G. F. Handla z E. Kirkby i M. Chancem, Koncertu fortepianowego F. Riesa i in. Dokonał wielu prawykonań utworów kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. J. Bruzdowicz, P.Mossa, R. Twardowskiego, M. Żebrowskiego, J. Siwińskiego,  A. Williamsa, J. Dawe’a. Paweł Kos-Nowicki współpracuje z wieloma znakomitymi solistami, m.in. E. Kirkby, E. Connell, M.Tschopp, M. Chancem, K. Dudą, M. Boberską, J. Stępień, K. A. Kulką, P. Kusiewiczem, R. Gierlachem, W. Gierlachem, J.Brękiem, P. Kowalskim, L. Wachnikiem, T. Wojnowiczem, Z.Pilchem oraz zespołem Glass Duo. Jest również animatorem kultury. Od 2003 r., wraz z Nową Orkiestrą Kameralną i we współpracy z lokalnymi władzami, prowadzi koncerty przeznaczone dla najmłodszych odbiorców. Koncerty te cieszą się ogromnym powodzeniem, są również wysoko oceniane przez pedagogów. W 2013 r. Paweł Kos-Nowicki został powołany przez Prezydenta Warszawy do Zespołu Programowego Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej.
 
WARSAW CAMERATA to wszechstronny zespół wykonujący muzykę od baroku po współczesność. Tworzą go muzycy najważniejszych warszawskich instytucji muzycznych, m.in. Filharmonii Narodowej, Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Warsaw Camerata wywodzi się z Nowej Orkiestry Kameralnej, która w latach 2000-2010 koncertowała w wielu znaczących salach koncertowych – w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim, Studiu Koncertowym Polskiego Radia oraz współpracowała z najwybitniejszymi artystami polskimi i zagranicznymi. Orkiestrę prowadził m.in. Ch. Hogwood, zespół akompaniował E. Kirkby, E. Connell, M. Chance’owi. Orkiestra jest gospodarzem warszawskich Letnich Festiwali Nowego Miasta organizowanych od 2008 roku, podczas których prezentowana jest zarówno znana, jak i zapomniana muzyka polska. Od 2011 r. orkiestra współpracuje z festiwalem Królewskie Arkady Sztuki, zamykając każdą edycję tego wydarzenia. Zespół ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki polskiej, w tym odnaleziony Koncert na fagot Witolda Rowickiego oraz kompozycje zamówione: Lituania Romualda Twardowskiego, W Warszawie Joanny Bruzdowicz i Pieśni Dwa pejzaże: Obłoki i Bieg Marka Żebrowskiego. „Każdy występ z Nową Orkiestrą Kameralną (obecnie Warsaw Camerata) sprawiał mi ogromną radość. Ich entuzjazm jest elektryzujący i zaraźliwy, technika doskonała (zwłaszcza błogosławiona umiejętność grania naprawdę cicho!) a muzykalność zespołu inspirująca! Życzę im samych sukcesów w przyszłych przedsięwzięciach.” – Dame Emma Kirkby. 

 

images/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata01.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata02.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata03.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata04.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata05.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata06.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata07.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata08.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata09.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata10.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata11.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata12.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata13.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata14.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata15.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata16.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata17.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata18.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata19.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata20.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata21.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata22.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata23.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata24.jpgimages/MuzykaKameralna/2015/WarsawCamerata/896_warsawcamerata25.jpg

 

Wstecz do: Muzyka kameralna/Rok 2015