Drukuj

 

 

X FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH

27lip    
Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury w Urlach
Mazowiecki Instytut Kultury

zapraszają na koncert

 

Wykonawcy:

 

Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz - sopran

Dorota Lachowicz - mezzosopran

Krzysztof Kur - tenor

Witold Żołądkiewicz - baryton

Ewa Pelwecka - fortepian

 

Sobota, 3 sierpnia 2019 r., godz. 18.00
w Kościele Parafialnym w Urlach,
ul. Piękna 8 

Program:

Stanisław Moniuszko
Polonez z opery Hrabina
Pieśń Nioły sł. Józef Ignacy Kraszewski
Znasz li ten kraj sł. Adam Mickiewicz wg Johanna Wolfganga Goethego
Prząśniczka sł. Jan Czeczot
Sub tuum praesidium
Walc A-dur
Nad rzeczką kwitnie biała kalina sł. A. Groza
Wilija sł. Adam Mickiewicz
Morel sł. Antoni Chodźko
Krakowiaczek sł. Edmund Wasilewski
Kwiatek sł. Antoni Kolankowski
Dobranoc sł. Stanisław Jachowicz
Pieśń wojenna sł. Józef Kościelski
Dwie zorze sł. Teofil Lenartowicz
Walc es-moll
- Aria Halki Gdyby rannym słonkiem z II aktu opery Halka
- Aria Stefana Cisza dokoła z II aktu opery Straszny Dwór
- Dumka Jadwigi Biegnie słuchać z II aktu opery Straszny Dwór
- Aria Miecznika Kto z mych dziewek serce której z II aktu opery Straszny Dwór
Modlitwa w kościółku z IV aktu opery Halka

MAŁGORZATA KNEĆ-AJDUKIEWICZ – sopran. Jest absolwentką warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (Wydział Wokalno-Aktorski). Ukończyła wiele Kursów Mistrzowskich zarówno w kraju, jak i za granicą prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, takich jak Helena Łazarska (Wiedeń), Grace Bumbry (Salzburg, Warszawa), Kaludi Kaludow (Bułgaria), Andre Orlovitz (Kopenhaga), Maria Fołtyn (Warszawa). Dwukrotnie brała udział w letnich zajęciach Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu, gdzie uczestniczyła również w koncertach. Artystka jest laureatką III Nagrody na Konkursie E. Griega w Gdańsku, Nagrody Specjalnej na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz laureatką Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Grace Bumbry w Warszawie. W roku 2009 artystka wzięła udział w konkursie wokalnym, organizowanym przez Stowarzyszenie Arena di Verona przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu, na główne partie w operze Turandot G. Pucciniego, gdzie wygrała polskie eliminacje, wykonując partię Turandot. Przez wiele lat współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wielokrotnie występowała w roli Abigaille (Nabucco G. Verdiego), Aidy (Aida G. Verdiego) w Polsce, Szwajcarii, Francji, Niemczech, a także z Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, występując w takich przedstawieniach operowych, jak G. Verdi Aida – Aida, G. Verdi Nabucco – Abigaille, Pietro Mascagni Rycerskość wieśniacza – Santuzza, S. Moniuszko Halka – Halka, B. Britten Gwałt na Lukrecji – Chór Żeński, Lehar Kraina Uśmiechu – Liza. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą. Artystka uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, Festiwalu im. A. Didura w Sanoku, Pieśni Europejskiej, Polish Festiwal na Jersey), oraz koncertach oratoryjnych, galach operowych w kraju i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność pedagogiczną. W 2006 roku była asystentką w klasie Marii Fołtyn podczas Kursu Interpretacji dla kandydatów na VI Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. S. Moniuszki zorganizowany w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W roku 2016 w Teatrze Powszechnym sprawowała opiekę wokalną przy przedstawieniu Wściekłość w reż. M. Kleczewskiej oraz w Teatrze Syrena w Warszawie przy Spaghetti Poloneze. Małgorzata Ajdukiewicz jest także społecznie zaangażowanym animatorem kultury. W maju 2010 roku artystka otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich za całokształt pracy artystycznej. Odtwarzała też role śpiewaczek w takich filmach, jak Papusza (2013), Bodo (2015), Piłsudski (2019).

DOROTA LACHOWICZ – mezzosopran. Jest absolwentką Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi gdzie uzyskała Dyplom z Wyróżnieniem. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na Kursach Mistrzowskich w kraju i za granicą, między innymi u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Christiana Elsnera. Ukończyła Podyplomowe Studia Logopedyczne w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz Neurologopedyczne w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Prowadzi terapie i zajęcia prawidłowej wymowy oraz śpiewu solowego. W 1991 roku zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, w roli Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka. Od 1993 roku była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonywała wiele partii operowych. Te najbardziej znane to: C. Monteverdi – Penelopa Powrót Ulissesa, Ariadna Lament Ariadny, Ottavia Koronacja Poppei”; H. Purcell – Czarownica Dydona i Eneasz; G.F. Haendel – Kornelia Juliusz Cezar; G. Rossini – Izabella Włoszka w Algierze, Rosina Cyrulik sewilski; W.A. Mozart – Trzecia Dama Czarodziejski flet, Dorabella Cosi fan tutte; I. Strawiński – Baba-Turek Żywot rozpustnika. Kreowała również role: Olgi Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Clorindy Tankred A. Campry. W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie jako Jadwiga w Strasznym Dworze St. Moniuszki w reżyserii Andrzeja Żuławskiego. Posiada w swym dorobku artystycznym partie w operach kompozytorów współczesnych, m.in. wystąpiła jako Antygona w operze Zbigniewa Rudzińskiego Antygona, w Zbrodni i Karze oraz w Quo Vadis Bernardetty Matuszczak. Razem z zespołem WOK występowała na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii, Libanu. Od października 2017 r. jest solistką Polskiej Opery Królewskiej gdzie można ją zobaczyć w partii Cześnikowej w Strasznym Dworze St. Maniuszki. Jako śpiewaczka oratoryjno-kantatowa, wykonuje utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności (m.in. partie altowe w dziełach J.S. Bacha, Haendla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego i innych) oraz partie II-go sopranu. Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Niewiadomskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego, Bacewicz. W recitalach artystka prezentuje zróżnicowany stylistycznie program. Role operowe, koncerty oratoryjne, recitale przynoszą jej uznanie krytyki i publiczności. Śpiewaczka współpracowała m.in. z takimi dyrygentami, jak Alexander Liebreich, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Agnieszka Duczmal, Stefan Stuligrosz, Nello Santi, Michaił Jurowski, J.-C. Malgoire, Kai Bumann. Występowała z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Hofkapelle München, Orkiestrą Norddeutsche Philharmonie Rostock, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia ,,Amadeus”, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, z zespołami: Il Tempo, Concerto Avenna. Jako solistka brała udział w festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie, takich jak, m.in. Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Al Bustan Festiwal w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostoku, Letnie Koncerty Brandenburskie, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie. Wielokrotnie śpiewała w Sali Koncertowej S1 Polskiego Radia w Warszawie oraz NOSPR w Katowicach. Współpracuje z filharmoniami, ośrodkami muzycznymi i biurami koncertowymi w Polsce. Za wybitne wykonania wokalne została odznaczona w 2005 i 2011 r. Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi. Jako solistka współpracowała w nagraniu 16 płyt CD: Polskie kolędy i pastorałki (DUX); I.A. Hasse Zenobia(TAKT `01); I. Peri Euridice (DUX nominacja do Fryderyka `01); D. Scarlatti Tetide In Sciro (TAKT `01); W. Dankowski Missa Solemnis i Litania De B.W.V.(DUX `94); F. Caccini La liberazione Di Ruggiero (DUX, nominacja do Fryderyka ` 96); Ludwig van Beethoven V Symfonia, Msza C- dur (Polskie Nagrania` 99); Haydn Msza Nelsońska, Te Deum (Polskie Nagrania `99); J.S. Bach Pasja wg. Św. Jana (DUX `99); J.F. Haendel Dixit Dominus (Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego `02); Krzysztof Knittel Męka Pańska wg. św. Mateusza ( Polskie Radio` 05); M. Karłowicz Pieśni, Serenady (Polskie Radio` 06, nominacja do Fryderyka `07); G.F. Haendel Giulio Cesare (TAKT `08); Józef Zeidler Stabat Mater (2009); J.A Hasse Miserere (Musicon 2010); AVE MARIA (ViViSound ` 2014).

KRZYSZTOF KUR – tenor. Jego przygoda z muzyką rozpoczęła się w wieku 7 lat. W 1974 r. został przyjęty do Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” w Warszawie. Z chórami „Lutni” związany był jako solista i chórzysta aż do roku 1990. Później wielokrotnie współpracował z nimi jako gościnny solista. W 1990 roku ukończył Wydział Wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Edwarda Pawlaka. W 1996 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Kazimierza Pustelaka. Również w roku 1996 ukończył studia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od 1988 roku jest solistą i managerem Filharmonii im. Traugutta – grupy śpiewaków, muzyków i aktorów propagującej polską muzykę, w szczególności patriotyczną. Od 1999 roku – po śmierci jej założyciela Tadeusza Kaczyńskiego kieruje, wraz z Ryszardem Cieślą, Fundacją Filharmonia im. Romualda Traugutta. Jako jej Dyrektor jest organizatorem Festiwali Pieśni Kompozytorów Polskich, Festiwali Pieśni Europejskiej, Wieczorów z Poezją Polską, Salonów Artystycznych, Festiwali Pasyjnych Crucifixus est, Festiwali Bożonarodzeniowych Incarnatus est. Od 1992 do końca lipca 2017 roku był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Posiada w swoim repertuarze wiele partii w operach W.A. Mozarta (Scipione w Il Sogno di Scipione, Pedrillo w Uprowadzeniu z Seraju, Monostatos w Czarodziejskim flecie, Don Basilio i Don Curzio w Weselu Figara, Podesta w La finta giardiniera, Pulcherio w Lo sposo deluso, Schauspieldirektor w Schauspieldirektor, Biondello w L’Oca del Cairo); G. Rossiniego (Lindoro we Włoszce w Algierze, Albazar w Turku w Italii, Isacco i Antonio w Sroce złodziejce), a także G. Donizettiego, P. Czajkowskiego, G. Verdiego, I. Strawińskiego, B. Brittena. Wykonywał również partie w operach barokowych C. Monteverdiego, J.B. Lylly’ego, B. Galuppiego oraz dwudziestowiecznych (partia Harlekina w Der Kaiser von Atlantis Viktora Ullmanna). Brał udział w prapremierowych wykonaniach oper Zygmunta Krauzego: Mocarz w Balthazarze (2001) i Cyprian w Iwonie księżniczce Burgunda (2006), a także oper Bernadetty Matuszczak: Tejrezjasz w Quo Vadis (1996), Porfiry – Sędzia śledczy w Zbrodni i karze (2008). Śpiewał partie solowe w oratoriach, m.in. w Weihnachts-Oratorium i Magnificat – J.S. Bacha; Stabat Mater i Małej Mszy Uroczystej – G. Rossiniego; Mszy Koronacyjnej i Requiem – W.A. Mozarta; Stworzeniu Świata – J. Haydna. W latach 2009–2016 współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie występował w Weselu Figara i Czarodziejskim flecie Mozarta oraz Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. Współpracował jako solista z Teatrem Wielkim w Warszawie, Filharmonią Narodową, Filharmonią Olsztyńską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Podlaską, Filharmonią Łódzką, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego. Brał udział w festiwalach zagranicznych: Rosenheimer Operntage 1997 (Niemcy), gdzie śpiewał w gali operowej oraz wykonywał partię Manostatosa w Czarodziejskim Flecie Mozarta i Tiroler Festspiele Erl 1998 (Austria), gdzie wystąpił w partii Mime w Złocie Renu Wagnera. We wrześniu 1998 wziął udział w dwóch koncertowych wykonaniach tego dzieła, które odbyły się w Teatro di San Carlo w Neapolu pod dyrekcją Maestro Gustava Kuhna. Nagranie dokonane na tych koncertach ukazało się na płytach CD wydanych w 1999 przez firmę Arte Nova Classics. Był asystentem reżysera Ryszarda Peryta przy realizacji Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego (2002) i Falstaffa G. Verdiego (2003) w Warszawskiej Operze Kameralnej. Od września 2005 końca 2012 roku był Zastępcą Dyrektora Naczelnego Warszawskiej Opery Kameralnej. Od listopada 2016 roku jest Dyrektorem Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Dokonał nagrań, między innymi dla Polskiego Radia. Wziął udział w nagraniach płyt kompaktowych: Falstaff Giuseppe Verdiego pod dyr. Łukasza Borowicza z Polską Orkiestrą Radiową (Live), Pieśni Kurpiowskie Karola Szymanowskiego; Passio Domini Nostri Jesu Christi Józefa Elsnera pod dyrekcją Jacka Kaspszyka (Live); Męka Pańska według św. Mateusza Krzysztofa Knittla pod dyrekcją Agnieszki Duczmal; utwory Marcina Mielczewskiego; utwory chóralne (partie solowe) Stanisława Moryty, pieśni legionowe i ułańskie związane z odzyskaniem przez Polskę Niepodległości w 1918 roku, pieśni Powstania Listopadowego, Powstania Styczniowego, Powstania Warszawskiego, Pieśni legionowe i ułańskie, Polskie kolędy patriotyczne. Wystąpił w kilku programach muzycznych zrealizowanych przez Telewizję Polską. Koncertował na scenach Niemiec, Holandii, Francji, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii, USA, Kanady, Libanu, Omanu i Japonii.

WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ – baryton. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Romana Węgrzyna. Swoje umiejętności doskonalił na Kursach Mistrzowskich u słynnego polskiego tenora Ryszarda Karczykowskiego. W 2015 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. W latach 1994 – 2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej; obecnie związany jest z Polską Operą Królewską. Gościnnie występował m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Wrocławskiej, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej i neapolitańskim Teatro di San Carlo. W swoim dorobku scenicznym ma liczne partie w operach W.A. Mozarta (Wesele Figara – Hrabia Almaviva), D. Cimarosy (Potajemne małżeństwo – Robinson), G. Rossiniego (Cyrulik sewilski – Figaro, Kopciuszek – Dandini, Włoszka w Algierze – Taddeo, Jedwabna drabinka – Germano, Turek we Włoszech – Prosdocimo, Weksel małżeński – Slook, Sroka złodziejka – Fabrizio, Il Signor Bruschino – Bruschino padre), G. Donizettiego (Don Pasquale – Malatesta, Napój miłosny – Belcore), S. Moniuszki (Straszny dwór – Miecznik i Maciej oraz Jontek w wileńskiej wersji Halki), P. Czajkowskiego (Eugeniusz Oniegin – Oniegin), G. Verdiego (Falstaff – Ford, Dzień królowania – Tesoriere), J. Offenbacha (Opowieści Hoffmanna – Nicklausse/La Muse), R. Wagnera (Złoto Renu – Donner) i V. Ullmanna (Cesarz Atlantydy – Cesarz Overall). W repertuarze operetkowym wystąpił m.in. jako Dr Falke i Eisenstein w Zemście nietoperza J. Straussa oraz Daniło w Wesołej wdówce F. Lehara. Śpiewał pod batutą takich dyrygentów, jak Gustav Kuhn, Antoni Wicherek, Grzegorz Nowak, Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Tadeusz Kozłowski, Michał Klauza, Ruben Silva, Kai Bumann, Tomasz Tokarczyk. Pracował z wybitnymi reżyserami, m.in. Kazimierzem Dejmkiem, Harrym Kupferem, Maciejem Prusem, Giovannim Pampiglione, Ryszardem Perytem, Jerzym Gruzą, Andrzejem Strzeleckim, Jitką Stokalską, Michałem Znanieckim, Margo Zalite, Tomaszem Koniną, Jarosławem Kilianem. Prowadzi intensywną działalność koncertową, występując zarówno w wielkich formach symfonicznych i oratoryjnych ( K. Penderecki – VIII Symfonia Pieśni przemijania, J. Maklakiewicz – II Symfonia Święty Boże, H.M. Górecki – Beatus Vir, K. Szymanowski – Stabat Mater, G. Mahler – VIII Symfonia) jak i w repertuarze pieśniarskim, co stanowi szczególnie ważną część jego działalności artystycznej. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Al Bustan International Festival of Music and Arts w Bejrucie, Octobre Musical w Kartaginie, Tiroler Festspiele Erl. Dokonał licznych nagrań dla radia, telewizji oraz firm fonograficznych (Arte Nova, Dynamic, Dux). Zrealizowany przez Operę Krakowską spektakl Cesarza Atlantydy w reż. Beaty Redo-Dobber pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka z Witoldem Żołądkiewiczem w roli tytułowej uznano za najlepszą inscenizację na Festiwalu Operowym w Szeged na Węgrzech w 2011 roku. Artysta został odznaczony przez Prezydenta RP Brązowym Krzyżem Zasługi.

EWA PELWECKA – jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 1994 roku ukończyła studia podyplomowe w klasie prof. Kazimierza Gierżoda. W latach 1994 – 2012 pracowała jako pianistka i klawesynistką w Warszawskiej Operze Kameralnej, realizując partię basso continuo oraz partie solowe m.in. w operach Mozarta, Rossiniego, Cimarosy, Galuppiego, Donizettiego, Verdeirgo, a także w utworach Kurpińskiego, Elsnera, Karłowicza, Kronenberga i innych. Od 2012 roku pracuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako korepetytor solistów. Równocześnie prowadzi szeroką działalność koncertową w kraju i za granicą (Anglia, Austria, Australia, Belgia, Francja, Holandia, Hiszpania, Japonia, Niemcy, Szwajcaria, Tunezja, Włochy). W swym repertuarze koncertowym posiada liczne utwory Haydna, Mozarta, Beethovena, Chopina, Schuberta, Brahmsa, Liszta, Prokofiewa, Lutosławskiego, Twardowskiego i innych. Koncertuje jako solistka, jak również kameralistka, współpracując z wybitnymi muzykami, w szczególności z czołowymi śpiewakami operowych scen polskich. Brała także udział w licznych festiwalach, m.in. Al Bustan w Bejrucie, Branderburgische Sommerkonzerte, Festiwalu w Tokio, Festiwalu Mozartowskim w Madrycie, a także w Mozartowskim Festiwalu w Holandii, Festiwalu Acropolium w Carthaginie, podczas Dni Kultury Polskiej w Londynie, Letnim Festiwalu w Nałęczowie, Vratislavia Cantans, na XXIX Festiwalu Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w zakopiańskiej Atmie, a także na Letnich Festiwalach w Dziekance, oraz corocznych Festiwalach Pieśni Europejskiej i Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich w Warszawie. W 2007 oraz w 2010 r. brała udział jako akompaniatorka w Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Jest także akompaniatorką w Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie dyrygentury prof. Antoniego Wita. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.