XIII Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2022
Program:
Aldebrando Subissati (1606-1777) – Sonata IX Ave Virgo (ze zbioru Sonate per violino solo e basso continuo, ok. 1676)
Giovanni Bonaventura Viviani (1638-1693) – Sonata prima a violino solo (ze zbioru Capricci armonici da chiesa e da camera, op. 4, Venezia 1678)
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) – I Sonata d-moll Zwiastowanie (ze zbioru Sonat różańcowych, Salzburg ok. 1676)
Georg Philipp Telemann (1681-1767) – VIII Fantazja g-moll na klawesyn solo (ze zbioru Fantaisies pour le clavessin TWV 36)
Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Sonata g-moll na skrzypce i basso continuo HWV 364, Larghetto – Allegro – Adagio – Allegro
Georg Philipp Telemann – X Fantazja D-dur na skrzypce solo TWV 40:23 (ok. 1735 r.) Presto – Largo – Allegro
Pietro Castrucci (1679-1752) – Sonata d-moll op. 1 nr 7 (ze zbioru Sonate a violino o violone o cembalo, Amsterdam 1718) Adagio – Allegro – Adagio mà non tanto – Allegro
Patrycja Domagalska-Kałuża - klawesyn
Klawesynistka i kameralistka. Współzałożycielka zespołów: Ensemble Barocum i Filatura di Musica. Pomysłodawczyni i kierownik wielu inicjatyw artystycznych: Festiwalu „3x Bach!”, Filatura w sieci, Filatura w drodze, Podkarpacka Letnia Akademia Muzyki, Kultura Wieków Dawnych. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie wykładała w latach: 2011 – 2016 oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze (klasa klawesynu i kameralistyki Fabio Bonizzoniego, Patricka Ayrtona). Laureatka licznych stypendiów: MKiDN „Młoda Polska”, Marszałka Województwa Podkarpackiego, Académie Musicale de Villecroze, Formation Professionelle de Royaumont we Francji, międzynarodowych kursów mistrzowskich w Norwegii, Niemczech i Austrii gdzie uczyła się od wybitnych klawesynistów: Ketila Haugsanda, Blnadine Rannou Roberta Hilla czy Huguette Dreyfus. Jako pierwsza i dotąd jedyna polska klawesynistka odbyła tournée po Europie z European Union Baroque Orchestra (2010). Realizując basso continuo występowała na festiwalach we Francji, Anglii, Niemczech, Belgii, Malcie, Portugalii, Włoszech, Holandii, Monako u boku takich artystów jak Christina Pluhar, Lars Ulrik Mortensen, Ton Koopman, Fabio Bonizzoni, Simon Standage, Peter van Heygen, Wim Becu, Alessandro Moccia czy Andreas Spering. Współpracuje z baletami dworskimi Nederlands Muziek Dans en Theater Ensemble, Cracovia Danza czy Sotto le Stelle. Od 2018 roku współpracuje z Capellą Regia Polona (Polska Opera Królewska) biorąc udział w premierach oper: Orfeo (2019), Rinaldo (2021), L’Incoronazione di Poppea (2022), zespołem muzyki dawnej Musarion oraz fundacją i zespołem wokalnym Ars Chori. W maju tego roku wystąpiła jako solistka z włoską orkiestrą La Risonanza w Mediolanie w koncertach klawesynowych Bacha. W swoim dorobku ma nagrania radiowe i telewizyjne oraz płyty, ostatnia „Canzony znane i nieznane – tabulatura pelplińska. Adam Jarzębski” (Filatura di Musica wyd. RecArt 0033) nominowana do Nagrody Fryderyk 2021 w kategorii Muzyka Dawna.
Judyta Tupczyńska - skrzypce barokowe
Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, którą ukończyła zdobywając dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u Agaty Sapiechy w prowadzonym przez nią Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. W 2007 roku ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei (Szwajcaria) w klasie skrzypiec barokowych Chiary Banchini. Doskonaliła swoje umiejętności interpretacji muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich. Wykonuje muzykę dawną na historycznych instrumentach smyczkowych, koncertując w Polsce i zagranicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Jako solistka ma w swoim repertuarze utwory od XIII do XVIII wieku, również Sonaty i Partity na skrzypce solo J. S. acha czy Cztery pory roku A. Vivaldiego. Współpracuje z wieloma renomowanymi zespołami, m. in. Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, La Tempesta, Ensemble Barocum, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco, l’Orchestra Barocca della Mitteleuropea (Włochy), Haydn Sinfonietta Wien (Austria), Les Ambassadeurs (Francja), Brevis Consort (Litwa), Weser Rennaisance Bremen (Niemcy). Jest współzałożycielem zespołu Filatura di Musica oraz założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Musarion. Ma na swoim koncie liczne nagrania radiowe i fonograficzne, m.in. Lekcje Starego Przymierza (Brossard, de la Guerre, Mondonville) z Ensemble Barocum czy Canzony znane i nieznane (Jarzębski, Tabulatura Pelplińska) z zespołem Filatura di Musica (płyta nominowana do nagrody Fryderyk). Swoją interpretację muzyczną zawsze opiera na gruntownej wiedzy odnośnie historycznych praktyk wykonawczych oraz szerokim kontekście historycznym. Od 2011 prowadzi klasę skrzypiec barokowych i altówki barokowej na Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku adiunkta.