BAROKOWE IMPRESJE

Program

Antonio Lucio Vivaldi (1678–1741) – Sonata a-moll na wiolonczelę i klawesyn RV 43, Largo–Allegro–Largo–Allegro

Domenico Gabrielli (1651–1695) – Ricercar II na wiolonczelę solo

Jean Henry d’Anglebert (1629–1651) – Pieces de Clavecin: Suita g-moll

Prélude–Allemande–Sarabande–Passacaille

Johann Sebastian Bach (1685–1750) – IV Suita na wiolonczelę solo BWV 1010

Prelude­–Allemande–Courante–Sarabande–Bouree I–Bouree II–Gigue

Antonio Lucio Vivaldi – Sonata B-dur na wiolonczelę solo RV 46

Preludio.Largo–Allemanda.Allegro–Largo–Corrente.Allegro

Wykonawcy

Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa (kopia weneckiego instrumentu Matteo Gofrillo z 1693 wykonana przez Bastiana Muthesiusa)

Jakub Kościukiewicz – urodzony we Wrocławiu w 1979 roku. Wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa T. Kamińskiej) oraz  Guildhall  School of  Music&Drama w Londynie (klasa A. McGillivray). Lekcje pobierał ponadto u Ch. Kyprianides, R. Zipperlinga, J. Ward-Clarke, J. ter Linden’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych. Współpracuje obecnie z Wrocławską Orkiestrą Barokową, Royal Baroque Ensemble oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie jest koncertmistrzem. Prowadzi klasy wiolonczeli barokowej, zespołów muzyki dawnej oraz orkiestrę barokową na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w ZPSM im F. Chopina w Warszawie. Jest regularnie zapraszany jako wykładowca podczas Metodycznych Kursów Wykonawstwa Muzyki Dawnej w Warszawie. Inicjator  Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej  oraz założyciel i kierownik artystyczny łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Jakub Kościukiewicz gra na kopii wiolonczeli M. Goffrilloz 1693 roku zbudowanej przez B. Muthesiusa, na anonimowym instrumencie meklemburskim (1780) oraz na instrumencie G. S. Liebicha (1790).

Ewa Mrowca – klawesyn włoski (kopia anonimowego instrumentu z Florencji z roku 1700 wykonana przez Detmara Hungerberga)

Ewa Mrowca urodzona w Krakowie, naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. Z wyróżnieniem ukończyła studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej.  Absolwentka Guildhall School of Music&Drama  w Londynie w klasie prof. Nicholasa Parle oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie prof. Jörga-Andreasa Böttichera. Wyróżniona w 2003 roku w V Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie. W 1999 roku uzyskała Diploma di Merito Accademii Musicale Chigiana w Sienie. Jest laureatką nagrody Łódzkie Eureka 2012. W 2023 otrzymała statuetkę „Orła“ w III Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w kategorii Solista. Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rządu Szwajcarii – Bundes-Exzellenz-Stipendium, Accademii Musicale Chigiana oraz Guildhall School of Music&Drama. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta, Zuzanę Růžičkovą, Kris Verhelst, Christopha Rousseta, Elisabeth Joyé, Pierra Hantai oraz Jespera Christensena.

Ze szczególną pasją poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych, a także historycznej realizacji basso continuo. Jej działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, oraz występy z zespołami muzyki dawnej. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Chinach, Japonii oraz USA. Występowała pod kierunkiem Alfredo Bernardiniego, Jörga-Andreasa Böttichera, Benjamina Bayla, Olivii Centurioni, Petera Van Heyghena, Pawła Kosa-Nowickiego, Andrzeja Kosendiaka,  Paula McCreesha, Joshuy Rifkina. Jordiego Savalla, Lilianny Stawarz. Wraz z Jakubem Kościukiewiczem jest współzałożycielką orkiestry barokowej Altberg Ensemble, z którą przygotowuje projekty artystyczne  w domu Pracy Twórczej – Pałacu w Radziejowicach. Z Altberg Ensemble nagrała dwie płyty: Suites&Concerto DUX1761 pod kierunkiem Petera Van Heyghena, oraz Ouvertures&Concerto DUX1987, pod kierunkiem Jörga-Andreasa Böttichera.

W 2009 roku z Olgą Pasiecznik, jako członek zespołu Nova Casa występowała  w monodramie Tre Donne Tre Destini opartym na kantatach G.F. Händla – produkcji dla Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą w 2016 roku odbyła tournée po Chinach.

W latach 2014-2023 regularnie współpracowała z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Z zespołem Il Giardino d’Amore w 2021, 2022 i 2023 roku wraz z Jakubem Józefem Orlińskim odbyła tournée po Hiszpanii, Francji i Włoszech.   W Warszawskiej Operze Kameralnej współpracowała z Dedą Cristiną Colonną i Benjaminem Baylem przy przygotowaniu i wystawieniu francuskich oper  J. – B. Lully – Armide (2017), J. -Ph. Rameau – Castor et Pollux (2021).

Jej recital na oryginalnych klawesynach z grudnia 2015 roku z Germanisches National Museum w Norymberdze był retransmitowany na antenie Bayerische Rundfunk. Występowała z recitalami na oryginalnych klawesynach z epoki w kolekcjach w Fenton House w Londynie oraz Musikinstrumenten-Museum w Berlinie (2020, 2023), ostatni miał miejsce w listopadzie 2023 roku, na którym wykonała Clavier Übung II  J. S. Bacha na klawesynie Gottfrieda Silbermanna (Freiberg – Sachsen) z 1740 roku. Z recitalami solowymi występowała także w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu (2019, 2022) oraz na wielu prestiżowych festiwalach takich jak Actus Humanus (2023, 2024) czy Varmia Musica (2019, 2020, 2021, 2022, 2023). Koncertowała w salach takich jak: Bunka Kaikan w Tokyo, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, Auditorio Nacional de Musica w Madrycie, Teatro de la Maestranza w Sewilli, Opéra royal w Wersalu, Muzeum Instrumentów w Norymberdze i Berlinie.

Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2012 roku prowadzi klasę klawesynu i realizacji basso continuo w ramach letnich kursów mistrzowskich Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Jest jurorem licznych konkursów klawesynowych. W 2009 roku uzyskała stopień doktora sztuki, przedstawiając pracę „Różnorodność stylów w praktyce wykonawczej basso continuo na klawesynie  w świeckiej muzyce niemieckiej pierwszej połowy XVIII wieku.” W kwietniu 2014 roku Rada Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi przyznała jej stopień doktora habilitowanego.

W ostatnich latach w zakresie jej zainteresowań znajduje się klawesynowa muzyka francuska XVII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Jeana Nicolasa Geoffroy (1633?–1694), co zaowocowało publikacją pt.: „Jean Nicolas Geoffroy i jego Pieces de clavessin z paryskiego manuskryptu Rés. 475″ (UNUM 2013). Ewa Mrowca koncentruje swoje badania naukowe głównie wokół muzyki francuskiej XVII wieku, realizacji basso continuo, a także historycznych klawesynów. Swoje wyniki badań i odkrycia w zakresie organologii wielokrotnie prezentowała na konferencjach instrumetologi-cznych w Ostromecku. Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jean Nicolas Geoffroy (DUX 0137), zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luxemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason. W 2021 roku ukazała się jej płyta z Pièces de clavecin Louis Marchanda (DUX 1758), a w 2022 dwupłytowy album ze Suitami francuskimi Johanna Sebastiana Bacha (DUX 1759/1760). Ewa Mrowca gra na instrumentach Detmara Hungerberga oraz Bruce’a Kennedy’ego.

fot. Katarzyna Hibner

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content