Polskie prawykonania harfowej muzyki Arturo Márqueza
Program:
Drama Köprüsü (tradycyjna pieśń turecka) opr. Katarzyna Gacek-Duda (Ney Turecki bambusowy z harfą)
Katarzyna Gacek-Duda – Stambuł (flet grenadillowy z harfą)
Katarzyna Gacek-Duda – Cichy Wiatr (drewniana piszczałka beskidzka z harfą)
Kwiat Jaśminu (tradycyjna chińska melodia) opr. Katarzyna Gacek-Duda (drewniany flet chiński DiZi z harfą)
Arturo Márquez – Máscaras (koncert na harfę i orkiestrę kameralną w transkrypcji Małgorzaty Komorowskiej na harfę i flet grenadillowy)
I Máscara Flor
II Máscara Son
III La pasión según San Juan de Letrán
IV La pasión según Marcos
Arturo Márquez – Son a Tamayo (wersja na harfę solo, taśmę i video)
video: Monika Rogozińska i Piotr Grinholc
Małgorzata Komorowska
Harfistka, koncertująca solowo oraz z wybitnymi zespołami, wszechstronny muzyk prowadzący wielokierunkowe działania artystyczne, pedagog, terapeuta muzyką, oligofrenopedagog. Artystka o doświadczeniu koncertowym zarówno klasycznym jak i łącząca klasykę z jazzem i muzyką rozrywkową. Absolwentka klasy harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinć krakowskiej Akademii Muzycznej i Katedry Interpretacji Muzyki Współczesnej (dyplom z wyróżnieniem – 1994). Studiowała również Psychologię na Uniwersytecie Warszawskim. Nauczyciel dyplomowany (2018). W latach 1998 – 2007 pozostawała pod artystyczną opieką prof. Ursuli Holliger (Perfezionamento e di Interpretazione Musicale di Sermoneta, Włochy). Doskonaliła swój warsztat także na kursach mistrzowskich u Susan Mildonian, Dawida Watkinsa. Stała współpraca (2000-2007) harfistki z orkiestrą Sinfonia Varsovia zaowocowała koncertami w najbardziej prestiżowych salach (Carnegie Hall, Théatre des Champs Elysées, Herkulessaal, Suntory Hall w Tokio), udziałem w renomowanych festiwalach (Salzburgu, Gstaad – Yehudi Menuhin Festival, La Folle Journée) oraz nagraniami CD/DVD (m.in. z Krzysztofem Pendereckim, Jerzym Maksymiukiem, Jackiem Kasprzykiem, José Curą, Krzesimirem Dębskim, Michałem Lorencem, Michelem Corbozem, Nigelem Kennedym – Polish Spirit (EMI Classics) nagroda – Echo Klassik 2008 oraz Fryderyk 2008 w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca). Ma w swoim dorobku koncerty i nagrania dzieł literatury symfonicznej, operowej, musicalowej i filmowej we współpracy także z New European Orchestra, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Poznańską, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Śląską, Filharmonią Wrocławską, orkiestrą NFM, Teatrem Roma, Filharmonią Częstochowską, Operą Bytomską. Bogaty repertuar dzieł chóralnych, oryginalnie przeznaczonych na śpiew i harfę solową wykonuje ze znakomitymi chórami: New English Singers, University Of Manitoba Singers, New European Singers, Schola Cantorum Bialostociensis, Pueri Cantant, Sine Nomine, Poznańskie Słowiki, Izrael Kibbutz Choir. Zapraszana jako solistka na międzynarodowe festiwale (m.in.: Festival Pontino, Music Festival w Salzburgu, Usti nad Labem, Gaude Mater, Wielkie rocznice – Haendel 2009 pod batutą Paula Esswooda na Zamku Królewskim w Warszawie). Dokonuje autorskich aranżacji, kompozycji i improwizacji harfowych, koncertując i nagrywając regularnie w projektach fusion łączących klasykę z jazzem. Głos jej instrumentu brzmi w wielu projektach i rejestracjach m.in. Continentals Orchestra & Choir, M. Urbaniaka – Live in Holy City, Grzecha Piotrowskiego, Alchemika, Mate.O – „Zapominam o sobie” /Niepojęta łaska, „Accustic Room 47”, „Transitus” J.Mencla, Chopin na 5 kontynentach M. Pomianowskiej, Ann Hawkins – „Journey On”, Justyny Steczkowskiej, Joanny Lewandowskiej – „Najwcześniej najpóźniej”, „Zimowych piosenkach” Piasecznego/Krajewskiego, Pawła Zareckiego, Janusza Stokłosy, Betlejem w Polsce, CD/DVD live z koncertów JSJD – projektów Marcina Pospieszalskiego, P. Goliński – Oratorium z harfą elektryczną. Współtworzy duety z fletem (Jadwiga Kotnowska), piłą sopranową (Jolanta Sosnowska), sopranem (Barbara Abramowicz). Różnorodne stylistycznie programy prezentuje z zespołami kwartetu smyczkowego (Kwartet Pomorski, Fair Play Quartet), kwartetu dętego (A quattro), Cracow Brass Quintet i na nagraniach płytowych, m.in. Gloria Hosanna, z A Ceromony of Carolls B.Brittena (na chór i harfę, 1995), Metafrazy na flet i harfę (1998), Rajski ptak na sopran i harfę (2000), Water Spirit (na harfę celtycką solo,2007), Una Impresion para el Serrucho y Arpa (na piłę sopranową i harfę celtycką, 2009). Interdyscyplinarność artystyczna Małgorzaty Komorowskiej ma swój wyraz w licznych koncertach połączonych z wernisażami, wykładami, muzykoterapią oraz w tworzeniu projektów literacko-muzycznych z najwybitniejszymi aktorami (Brigittą Assheuer, Jarosławem Gajewskim, Jerzym Łazewskim, Olgierdem Łukaszewiczem, Zofią Kucówną, Wojciechem Malajkatem, Małgorzatą Niemirską, Ewą Segedą, Magdaleną Warzechą, Jerzym Zelnikiem) oraz wykonywaniu autorskiej muzyki do spektakli teatralnych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Harfowego oraz Christian Art Centre z siedzibą w Rotterdamie.
Kasia Gacek-Duda
Flecistka, multiinstrumentalistka, podróżniczka, vlogerka i kompozytorka w zakresie fletowej muzyki autorskiej i etnicznej. Urodziła się i wychowała w Beskidach. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego na wydziale instrumentalnym. Odbyła roczne stypendium na Uniwersytecie Wiedeńskim u wybitnych flecistów takich jak Gisela Mashajekhi-Beer oraz Wolfgang Schulz. Ukończyła studia podyplomowe w mistrzowskiej klasie fletu Jadwigi Kotnowskiej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Ukończyła wiele kursów mistrzowskich u takich mistrzów jak Janos Balint, Peter Lukas Graf czy Aurele Nicolet. Założycielka etnicznych projektów takich jak Królestwo Beskidu, Kasia Gacek-Duda i Dariush Rasouli „Euroasian” oraz projekty Kultury Fletowe Świata. Koncertuje w kraju i na całym świecie. Współpracowała z wieloma znanymi artystami takimi jak: Adam Sztaba Krzysztof Penderecki czy Marcin Pośpieszalski. Oprócz własnym solowych projektów jest zapraszana do programów telewizyjnych oraz wielu inny wydarzeń kulturalnych jako solistka-instrumentalistka. Zajmuje się propagowaniem flecistyki etnicznej świata. Podróżuje po całym świecie, gdzie spotyka osoby budujące flety etniczne, które następnie sprowadza do swej beskidzkiej pracowni w Koniakowie. Jest autorką bezprecedensowych ornamentów etnicznych na flet poprzeczny współczesny. Obecnie pracuje nad swoją drugą autorską płytą: „Euroasian”. Obecnie jest doktorantem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
fot. Dariusz Osiecki
nagrania: Dariusz Osiecki