IX FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH

   
Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury w Urlach
Mazowiecki Instytut Kultury
 
 Krakowskie Trio Stroikowe

 

Wykonawcy:

Marek Mleczko – obój

Roman Widaszek – klarnet

Paweł Solecki – fagot

 

 

Sobota, 11 sierpnia 2018 r., godz. 18.00
w Kościele Parafialnym w Urlach,
ul. Piękna 8 

 

 

Program:  

Wolfgang Amadeus Mozart 

– Divertimento B-dur KV 229

Allegro
Larghetto
Menuetto
Allegro
Jacques Ibert 

– Cinq Pieces pour trio d’anches

Allegro vivo

Andantino

Allegro assai

Andante

Allegro quasi marziale

Johann Sebastian Bach 

– Inwencje trzygłosowe

C-dur

e-moll

a-moll

Krzesimir Dębski – Cantabile in h
Darius Milhaud 

– Suite d’après Corrette

Entrée et Rondeau

Tambourin

Musette

Serenade

Fanfare

Rondeau

Le Coucou

Scott Joplin – The Easy Winners /arr. Andrew Grenci/

 

Krakowskie Trio Stroikowe powstało w 1998 roku, a tworzą go oboista Marek Mleczko, klarnecista Roman Widaszek oraz fagocista Paweł Solecki.  Są oni laureatami krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, absolwentami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach, którzy spotkali się, współpracując z krakowską orkiestrą kameralną Capella Cracoviensis. Muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej, po współczesną. Krakowskie Trio Stroikowe koncertowało w wielu krajach Europy oraz niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. W 2005 roku, współpracując z PWM i DUX, zespół nagrał płytę CD z utworami polskich kompozytorów XX wieku (Szałowski, Tansman, Lutosławski, Spisak, Palester, Krauze), a rok później, realizując zaproszenie Polskiego Towarzystwa Bachowskiego, zarejestrował we własnej transkrypcji Triosonate Es-dur BWV 525 Jana Sebastiana Bacha. Krakowskie Trio Stroikowe współdziała również z polskimi kompozytorami. Współpraca ta przyniosła efekt w postaci nowych kompozycji dedykowanych zespołowi (Krzesimir Dębski, Krzysztof Herdzin). Członkowie Krakowskiego Tria Stroikowego są pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach.

Marek Mleczko – oboista. Ukończył z Wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Jerzego Kotyczki, studiował również we Freiburgu w Klasie Mistrzowskiej legendarnego oboisty i kompozytora, prof. H. Holligera. Zdobył I Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie The Skene Award w Aberdeen, I Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Obojowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach-Pawłowicach, został  również finalistą Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej Nicanor Zabaleta w San Sebastian oraz finalistą Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej UFAM w Paryżu. Dokonał licznych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych, m. in. polskiej premiery Chemin IV Luciano Berio. Przez 25 lat był pierwszym oboistą w orkiestrze kameralnej Capella Cracoviensis prowadzonej przez dyr. S. Gałońskiego. Współpracował m.in. z Polską Orkiestrą Kameralną J. Maksymiuka, Polską Filharmonią Kameralną W. Rajskiego, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” A. Duczmal, Orkiestrą Radiową w Warszawie oraz Sinfonią Varsovią. Jako solista i kameralista występował wielokrotnie w Polsce i za granicą (Belgia, Czechy, Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Węgry, Włochy, Słowacja, Szkocja, Szwecja, USA). Jest współzałożycielem Krakowskiego Tria Stroikowego –  zespołu, który w roku 2005 nagrał płytę z utworami polskich kompozytorów XX wieku. W 2010 r. artysta otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Od  wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną w Krakowie, gdzie prowadzi klasę oboju – od 2012 r. jako profesor sztuk muzycznych.

Roman Widaszek  klarnecista. Ukończył z Wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach – klasa prof. H. Kierskiego. Swoje umiejętności kształcił na wielu Kursach Mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon. Jest laureatem II Nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim ( 1995r. ), a także III Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990 r.). Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Odznaczony Brązowym Krzyżem za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej. Prowadząc ożywioną działalność artystyczną, ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych. Współpracuje m.in. z takimi artystami i zespołami, jak Sharon Kam, Dimitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Hilliard Ensemble. Występował jako solista z większością polskich orkiestr, m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Śląską, Krakowską, Wrocławską, Poznańską, Szczecińską, Częstochowską, Świętokrzyską, Lubelską, Capellą Cracoviensis, Polską Filharmonią Kameralną, Sinfoniettą Cracovia, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Akademii Muzycznej w Katowicach, wykonując kompozycje Stamitza, Mozarta, Webera, Kurpińskiego, Ponchiellego, Mendelssohna, Krommera, Brucha, Tomasiego, Lutosławskiego, Góreckiego. Występuje również jako solista-kameralista na wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą – Czechy, Niemcy, Włochy, Portugalia, Finlandia, Korea Pd., Japonia, Chiny. Dokonał wielu nagrań płytowych (głównie jako kameralista). Są to m.in. płyta z Krakowskim Trio Stroikowym zawierająca muzykę polską XX w. (DUX) oraz płyty nagrane z Kwartetem Śląskim z zarejestrowanymi: Recalling a Serenade P. Szymańskiego (EMI), Po drugiej stronie lustra na klarnet i kwartet smyczkowy Z. Bargielskiego (CD Accord – nominacja do Nagrody Fryderyk 2013) oraz Trzy utwory na klarnet, harfę i kwartet smyczkowy A. Tansmana. W 2011 roku artysta nagrał płytę z polską muzyką kameralną zawierającą m.in.  kompozycje F.I. Dobrzyńskiego i F. Lessela (DUX), za którą otrzymał dwie nominacje do Nagrody Fryderyki 2012. W roku 2012, wraz z francuskim klarnecistą Jean Marc Fessardem oraz Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego, nagrał Trzy Intermezza na dwa klarnety i orkiestrę Mikołaja Góreckiego (DUX – nominacja do Nagrody Fryderyk 2014). W roku 2014 ukazała się płyta (DUX) zawierająca kameralne dzieła Krzysztofa Pendereckiego – Preludium na klarnet solo, Trzy miniatury na klarnet i fortepian, oraz Sextet, która otrzymała prestiżową Nagrodę Gramophone Editor’s Choice. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – basethornie (altowa odmiana klarnetu). To właśnie na tym instrumencie zagrał, wspólnie z Sharon Kam, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie w 2004 r., wykonując  Konzertstücke op. 113 i 114 F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. W 2009 roku został zaproszony, jako solista, do udziału w Światowym Kongresie Klarnetowym – Clarinet Fest w Porto. W ramach tego kongresu  poprowadził również kurs klarnetowy w Konserwatorium Muzycznym w Porto. Wykładowca i juror krajowych i zagranicznych kursów oraz konkursów klarnetowych. Jest  członkiem Krakowskiego Tria Stroikowego oraz Krakowskiego Kwintetu Dętego. W latach 1997 – 2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach.

Paweł Solecki – fagocista. W 1998 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. K. Siudmaka z wynikiem celującym. Jest laureatem krajowych konkursów muzycznych oraz stypendystą kilku fundacji, m.in. International Music Camp w 1989 r., Fundacji Sztuki Młodych 1989–91, Europejskiej Fundacji Mozartowskiej w latach 1994–95, gdzie pracował m.in. pod okiem Milana Turkoviča oraz Jessy’ego Read’a. Finalista Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi (1998) oraz uczestnik Międzynarodowego Konkursu Praska Wiosna (2002). W 1996 roku występował  na prestiżowym festiwalu w Schwetzingen w ramach Polsko-Niemieckich Spotkań Muzycznych. W sezonie 2004/05 był pierwszym fagocistą Libańskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie. W latach 1996–2011 był pierwszym fagocistą orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Jest członkiem zarówno Krakowskiego Tria Stroikowego, z którym w 2005 r. nagrał dla wytwórni DUX płytę z muzyką kompozytorów polskich, a rok później dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego Sonatę triową Es-dur BWV 525 J.S. Bacha, jak i Krakowskiego Kwintetu Dętego, który w 2016 roku, wspólnie z wybitną polską pianistką Beatą Bilińską, nagrał płytę Quint(et)essence nominowaną do Nagrody Fryderyki 2017 w kategorii  Album Roku – Muzyka kameralna. Dokonał licznych prawykonań, m.in Concertina na trio stroikowe i smyczki K. Herdzina dedykowanego Krakowskiemu Triu Stroikowemu czy Burleski na kwintet dęty i fortepian M. Góreckiego dedykowanej Beacie Bilińskiej i Krakowskiemu Kwintetowi Dętemu. Realizuje się także jako kompozytor. W 2016 roku, nakładem wydawnictwa muzycznego Contra, ukazał się Kwartet fagotowy nr 1. Jako fagocista, a także multiinstrumentalista, jest autorem ścieżek dźwiękowych do wielu filmów fabularnych, m.in. Chce się żyćBikini BlueSiła wyższaMisja AfganistanBelle Epoque. Od listopada 2006 roku współpracuje również z krakowską poetką i pieśniarką – Basią Stępniak-Wilk. W 2017 roku artysta uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie pracuje jako wykładowca na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz koncertuje jako solista-kameralista.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content