V FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH
Program:
„ Dolce far niente… czyli słodkie lenistwo”
Johannes Richardy Johann Strauss Louis Gregh Johann Schrammel Georges Bizet Harold Arlen/Edgar Harburg Scott Joplin Leroy Anderson George Gershwin Irving Caesar/Vincent Youmans Auguste Bosc Johann Strauss | – Harlekin Polka – Walc „Nad pięknym, modrym Dunajem” – Ballgefluster – Wien bleibt Wien – Carmen – Habanera – Over The Rainbow – Entertainer – The Syncopated Clock – Summertime – Tea For Two – Rose – Mouse – Pizzicato Polka |
KWARTET PRIMA VISTA – należy do najciekawszych i najlepszych polskich zespołów kameralnych. Istniejący już od szesnastu lat. Zdumiewa rozległość zainteresowań repertuarowych kwartetu i konsekwencja w propagowaniu dzieł kompozytorów polskich – od „Dumy” Anonima z XVI w., przez utwory zapomnianych kompozytorów XIX w. jak Franciszek Lessel, Antoni Stolpe, Antoni Rutkowski, kwartety Stanisława Moniuszki czy Karola Szymanowskiego do utworów kompozytorów współczesnych jak Witold Lutosławski, Jan Krenz, Zygmunt Krauze, Aleksander Lasoń czy Krzysztof Penderecki. Szczególnym zainteresowaniem Kwartetu Prima Vista cieszy się twórczość Wolfganga Amadeusza Mozarta – jego kwartety i kwintety smyczkowe, a także utwory z udziałem fortepianu, fletu, oboju, klarnetu czy waltorni – wykonuje on corocznie na Festiwalu Mozartowskim w Warszawie. Odkryciem Kwartetu jest twórczość Juana Crisostomo de Arrriagi – „hiszpańskiego Mozarta”, którego trzy kwartety zostały przez zespół wprowadzone na estrady polskie i po raz pierwszy nagrane w Polsce na płytę kompaktową. Prima Vista jest także odkrywcą niezwykle ciekawego kompozytora i malarza, związanego silnie z Polską – Konstantina Mikołaja Ciurlionisa. Kwartet często współpracuje z wybitnymi polskimi i zagranicznymi solistami: pianistami – Ewą Pobłocką, Piotrem Palecznym, Januszem Olejniczakiem, Krzysztofem Jabłońskim, Pawłem Kowalskim ( kameralne wersje koncertów fortepianowych W. A. Mozarta i F. Chopina, kwintet fortepianowy J. Zarębskiego), skrzypkami – Konstantym Andrzejem Kulką, Janem Staniendą („Cztery pory roku” A. Vivaldiego, koncert skrzypcowy A. Panufnika), klarnecistą Michelem Lethiec, wiolonczelistą Arto Norasem, śpiewaczkami – Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Dorotą Lachowicz (kantaty J. S. Bacha, „Stabat Mater” G.B. Pergolesiego, A. Scarlattiego, A.Caldary, A Vivaldiego, L. Boccheriniego), śpiewakami – Jerzym Artyszem, Józefem Fraksteinem ( kantaty J. S. Bacha, „Cztery sonety miłosne do słów Szekspira” T. Bairda, „Ballady Franciszka Villona” E. Pałłasza). Kwartet Prima Vista z gośćmi wykonuje również opery komiczne „La serva padrona” G. B. Pergolesiego i „Pimpinone” G. Ph. Telemanna. Owocem współpracy z Kwartetem Wilanów i Kwartetem Śląskim są wykonania oktetów F. Mendelsohna, N. Gade, G. Enescu i D. Szostakowicza. Zespół grywa także z upodobaniem muzykę salonową XIX i XX wieku. Współpracuje również z muzykami jazzowymi jak pianiści: Filip Wojciechowski („Chopin – jasna strona księżyca. Impresje jazzowe”), Krzysztof Herdzin (płyta „Seriale, seriale”), Andrzej Jagodziński i Marcin Masecki (płyta „Gdzie są filmy z tamtych lat”), saksofoniści Henryk Miśkiewicz i Zbigniew Namysłowski. Członkowie Kwartetu Prima Vista są również cenionymi muzykami studyjnymi – brali udział w nagraniach muzyki filmowej Zbigniewa Preisnera, Jana A.P. Kaczmarka i Krzesimira Dębskiego. Brali też udział w nagraniach płyt takich wykonawców jak Edyta Górniak, Anna Maria Jopek, Michał Bajor, Tytus Wojnowicz i Grzegorz Turnau. Kwartet Prima Vista nagrał 14 płyt kompaktowych dla wytwórni: Dux, Winther & Winther i Polskiego Radia. Siedem z nich uzyskało nominację do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”, a trzy z nich zostały nagrodzone statuetką „Fryderyk” (kameralna wersja koncertów Chopina z Piotrem Palecznym i „Cztery pory roku „ Vivaldiego z Konstantym Andrzejem Kulką – Fryderyki ’99 oraz kameralna wersja koncertów fortepianowych Bacha z Waldemarem Malickim i Tamarą Granat – Fryderyk 2000) .
Dwa albumy („Cztery pory roku” i Koncerty Chopina) zdobyły również tytuł „Złotej” „Platynowej płyty”. Kwartet Prima Vista koncertował w Filharmonii Narodowej, Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, na Zamku Królewskim, w Pałacu na Wodzie w Łazienkach Królewskich, w Belwederze, warszawskiej Zachęcie i w salach wielu filharmonii w Polsce. Był również gościem Festiwalu Muzycznego w Łańcucie, Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach, Festiwalu Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale” we Wrocławiu, Festiwalu „Muzyka i Architektura” w Toruniu, Festiwalu „Muzyka w zabytkach Chełmna” w Chełmnie nad Wisłą, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Kazimierzu nad Wisłą, Festiwalu „Cztery pory roku” w Pałacu Czartoryskich w Sieniawie, Festiwalu „Mittel – Europa” w Niemczech, Festiwalu „Chopin et G. Sand” w Nohant we Francji oraz w wielu festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Kwartet koncertował na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Grecji Kanadzie, USA, Japonii, Korei Południowej, Malezji i na Borneo. Wszyscy członkowie Kwartetu Prima Vista byli gościnnymi profesorami w Letniej Akademii w Toyama w Japonii i w Suwon Uniwersity w Korei Południowej. Kwartet tworzą byli wieloletni muzycy Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka i Sinfonii Varsovii Yehudi Menuhina i Krzysztofa Pendereckiego.
KRZYSZTOF BZÓWKA /skrzypce/. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Palulisa. Od 1987 do 2003 roku był członkiem orkiestry Sinfonia Varsovia, a od 1997 solistą tejże Orkiestry. Jako solista wykonywał Concerto Grosso Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Yehudi Menuhina w Niemczech i Francji. Jako koncertmistz Polskiej Orkiestry Kameralnej wykonywał wspólnie z Nigelem Kennedy’m Koncert na dwoje skrzypiec J. S. Bacha w wielu krajach Europy. Nagrał płytę (z Katarzyną Dudą) z utworami na dwoje skrzypiec T. Paciorkiewicza dla firmy Acte Prealable.
JÓZEF KOLINEK /skrzypce/. Pierwszym jego nauczycielem była prof. Marta Suchecka. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Zenona Płoszaja. Jest laureatem konkursu im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu i konkursu im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Od 1978 do 2003 roku grał w Polskiej Orkiestrze Kameralnej Jerzego Maksymiuka i w orkiestrze Sinfonia Varsovia, z którymi to orkiestrami wykonał ponad 2500 koncertów na całym świecie. Był członkiem Kwartetu Varsovia, orkiestry Sinfonia Helvetica Grzegorza Nowaka oraz Menuhin Festival Orchestra. Ukończył również studia menadżerskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jest dyrektorem artystycznym czterech festiwali muzyki kameralnej w Polsce: „Letnie wieczory muzyczne w Kościele-Ogrodzie” w Podkowie Leśnej, „Muzyka w zabytkach Chełmna” w Chełmnie nad Wisłą, „Muzyka w barwach jesieni” w Ożarowie Mazowieckim, „Cztery pory roku” w pałacu Czartoryskich w Sieniawie.
PIOTR NOWICKI /altówka/. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat 6-ciu pod kierunkiem Aliny Steinbrieck-Rudzieckiej. Mając lat 16 zaczął studiować grę na altówce u prof. Stefana Kamasy. W roku 1980 został laureatem 1 nagrody na Konkursie Skrzypków i Altowiolistów w Elblągu oraz 2 nagrody na Konkursie w Poznaniu. Studia ukończył z wyróżnieniem w wieku 21 lat. Był czlonkiem Polskiej Orkiestry Kameralnej, Concerto Avenna, Ars Nova, Camerata Vistula, Chopin Soloists oraz współpracował z takimi zespołami jak: Leopoldinum, Vratislavia, Capella Bydgostiensis, Sinfonia Helvetica. Pełnił również rolę leadera i solisty w międzynarodowej Orquestra do Porto w Portugalii. Od 6-ciu lat zajmuje się wyłącznie kameralistyką.
ZBIGNIEW KRZYMIŃSKI /wiolonczela/. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Arnolda Rezlera i w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie Romana Sucheckiego. Jest laureatem konkursu im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Lodzi. Pracował na stanowisku koncertmistrza Filharmonii w Gdańsku i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od roku 1990 współpracował z Polskim Kwartetem Fortepianowym i Warszawskim Kwartetem Smyczkowym. Jako solista i kameralista brał udział w koncertach w kraju i za granica. Ma na swym koncie wiele nagrań radiowych i płytowych.