VI FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH
Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury w Urlach
27 czerwca 2015
Wykonawcy:
LUTE DUO PLUS
Anna Kowalska – lutnia barokowa, teorba
Alisa Birula – lutnia sopranowa
Anton Birula – lutnia barokowa, teorba
Program:
Marin Marais (1626 – 1728)
– Chaconne
– Allemande
– Gavotte
Silvius Leopold Weiss ( 1686 – 1750 )
– Courante
Johann Sebastian Bach ( 1685 – 1750 )
– Toccata BWV 540
– 2 Menuety & Aria (Klavierbüchlein für Anna Magdalena Bach von 1725 )
Marin Marais ( 1626 – 1728 )
– Les voix humaines
Antoine Forqueray ( 1671 – 1745 )
– La Clement
– Les carillons de Passy
– La Latour
– La Mandoline
– La Buisson
LUTE DUO
Anna i Anton pragną zwrócić Państwa uwagę na długo zapomniany repertuar na duet lutni barokowych. Zafascynowani nim chcą pomóc rzucić nieco światła na muzykę napisaną o zmroku wspaniałej historii lutni. Pierwsi wykonali i nagrali niedawno odkryte duety François du Fault oraz transkrypcje duetów gambowych Maraina Marais na dwie lutnie barokowe. Rezultatem tego była płyta Baroque Lute Duets nagrana w roku 2002. Następnie zaczęli pracować nad kombinacją innych historycznych instrumentów szarpanych, szczególnie gitary barokowej z teorbą.
Ukazujący kontrastujące style różnych kultur program Muzyczna podróż po XVII wiecznej Europie prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów i teorbistów (Allessandro Piccininiego i Girolamo Kapsbergera), żywiołowe w stylu dzieła pierwszych hiszpańskich wirtuozów gitary (Gaspara Sanza i Santiago de Murcia) oraz melancholijną w nastroju muzykę mistrzów francuskiego baroku (Roberta de Visee i Francois Couperina).
Obecna działalność Lute Duo skupia się na muzyce J. S. Bacha – jego dziełach na lutnię solo oraz transkrypcjach lutniowych kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych utworów mistrza.
Anna i Anton z powodzeniem prezentowali swoje projekty koncertowe dla różnych stacji telewizyjnych i radiowych, oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych: Festival der Laute (Drezno, Niemcy), Muzyka i Architektura (Toruń, Polska), International Festival of Chamber Music (Płowdiw, Bułgaria ), The 7th Art Salon (Sofia, Bułgaria), XII Festiwal Muzyki Dawnej (Kraków), Bach en Combrailles Festival (Francja), Lute Day of the Dutch Lute Society (Holandia), Bach Day (Ghent, Belgia), Lute Day of the Belgian Lute Society (Bruksela, Belgia), Pazaislis music festival (Litwa).
ANNA KOWALSKA
Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie kompozytorami francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Anna zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha, jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Obecnie Anna skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową.
ANTON BIRULA
Anton Birula studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową – taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej.