IV FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH

Małgorzata Sarbak – klawesyn

29 czerwca 2013 r. w kościele parafialnym w Urlach, ul . Piękna 8    plakat

J. S. BACH
Klavierübung I

 Partita 3 a-moll BWV 827
1.    Fantasia
2.    Allemande  
3.    Corrente  
4.    Sarabande  
5.    Burlesca   
6.    Scherzo   
7.    Gigue
Partita 6 e-moll BWV 830
1.    Toccata
2.    Allemanda
3.    Corrente
4.    Air
5.    Sarabande
6.    Tempo di Gavotta
7.    Gigue

Partit klawesynowych Johanna Sebastiana Bacha jest sześć i wszystkie są piękne. Taki kunsztowny zbiór afektów ubranych w tańce, lamenty i popisy. Zwiewne menuety, namiętne sarabandy, skoczne gigi i przekorne couranty. I wszystkie poukładane, bez przypadku i błędu w wyliczeniach, bo Bach był też naukowcem. Wszystkie rewolucyjne, wyznaczające nową jakość, bo Bach był też wynalazcą.
Skomponował je na przestrzeni kilku lat, uszeregował według tonacyjnego klucza i wydał jako Clavir Übung. Opus I. A działo się to w 1731 roku w Lipsku, gdzie był kantorem u św. Tomasza, komponował kantaty co niedzielę i animował życie kulturalne koncertując z prowadzonym przez siebie Collegium Musicum w kawiarni Zimmermanna. Tam też, słuchacze cotygodniowych koncertów mieli to szczęście podziwiać Partity w wykonaniu samego autora.

Małgorzata Sarbak, klawesynistka, pedagog (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fr. Chopina w Warszawie – Sekcja  Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, studiowała w Bostonie (New England Conservatory, J. Gibbons). Otrzymała szereg stypendiów na kursy mistrzowskie prowadzone przez H. Dreyfus, B. van Asperen, J. Van Imerseel, K. Haugsand, J. Ogg, M. van Delft, R. Hill, W. Kłosiewicz (Francja, Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Polska). Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, które wytypowało ją do reprezentowania Polski na międzynarodowym konkursie EBU „New Talent” 2005 w Bratysławie. Jako solistka koncertowała i nagrywała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Morphing Chamber Orchestra (współpraca z Andreasem Schollem) podczas wielu festiwali w Polsce i za granicą (m.in. Nantes, Bilbao, Tokio, Berlin). Oprócz typowego dla klawesynu repertuaru XVII i XVIII wieku, interpretuje również dzieła klawesynowej muzyki współczesnej. W 2010 roku dokonała światowej prapremiery utworu Pawła Szymańskiego na klawesyn solo “Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski”. W 2011 roku, na zaproszenie niemieckiego pianisty Tobiasa Kocha, zagrała koncerty w zamku w Bad Krozingen (Niemcy), mając do dyspozycji słynną kolekcję instrumentów historycznych. Występy te zaowocowały w propozycje fonograficzne oraz kolejne zaproszenia koncertowe. Małgorzata tworzy także muzykę do spektakli teatralnych (Teatr Dramatyczny w Warszawie: „Daleko od Wichrowych Wzgórz”; Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: „Aleksandra. Rzecz o Piłsudskim“, „Na Boga!“). Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową (spektakl baletowy „Tańczmy Bacha”). Pracuje podczas Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Uwielbia koncertować także w miejscach nietypowych dla muzyki klasycznej docierając w ten sposób do zupełnie innej publiczności i przekonując ją jednocześnie, że muzyka ta nie musi być poważna i nudna. W warszawskich klubokawiarniach (Chłodna 25, Nowy Wspaniały Świat, Pardon To Tu) dała już wiele koncertów zarówno solowych jak i kameralnych, zapraszając do współpracy nie tylko specjalistów z dziedziny stylowego wykonawstwa muzyki dawnej (m. in. koncerty klawesynowe J. S. Bacha z Marcinem Maseckim na pianinie). Niedługo ukaże się jej solowa debiutancka płyta zawierająca komplet Partit klawesynowych J. S. Bacha, której wydawcą będzie warszawska wytwórnia LADO ABC, a partnerem Narodowy Instytut Audiowizualny.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content