III Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach

 

Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej
24 czerwca 2012, godz. 18.00

Wykonawcy:
Męski Zespół Wokalny KAIROS pod dyr. Borysa Somerschafa

      Program:

Muzyka cerkiewna

OTCZE NASZ – N. Kędrów

NYNIE SIŁY NIEBIESNYJA – G. Lwowski

BŁAŻEN MUŻ – Anonim na melodię kijowskiego rozpieśwu

TIEBIE POJEM – W. Kalinnikow

 

Śpiewy ormiańskie:

HOROWEL – ludowa pieśń obrzędowa (solo: A. Martirosyan)

SURB ASTAWAC („Święty Boże”)- Anonim (XI w.), opr. Komitas Wardapet

JA DLA CIEBIE – ludowa pieśń miłosna (solo: A. Martirosyan)

JERKEIN JEW ASEIN („Śpiewali i mówili”) – Anonim VII-VIII w., opr. Komitas Wardapet

CZARNE CHMURY – ludowa pieśń miłosna (solo: A. Martirosyan)

HORHURD HORIN („O głęboka tajemnico…”) – Chaczatur Taronetsi, (XII w.),

 

Śpiewy gruzińskie:

AHDGOMISA DHE ARS („Zmartwychwstania dzień”)Król Gruzji Dmitros I (XII-XIII w.)

SZEN CHAR WENACHI („Tyś jest winnicą”)- Anonim, tekst: Król Gruzji Dmitros I (XII-XIII w.)

HMERTO („Panie miłościwy”) – pieśń obrzędowa

 

Śpiewy hebrajskie

D’ROR YIKRA („Wolność zawoła da syna i córki”) – tekst: Dunasz Ben Lawrat (X w.), muz.: Jehezkel Braun

SZALOM ALEJCHEM – pieśń szabasowa

JERUSZALAIM SZEL ZACHAW – Naomi Shemer

 

Męski Zespół Wokalny „KAIROS” – powstał w 1999 roku. Jest jednym z nielicznych zespołów w Polsce wykonujących piękną i  tajemniczą muzykę kościołów Wschodu oraz jedynym, który od kilkunastu lat specjalizuje się w wykonywaniu dawnych śpiewów liturgicznych i ludowych Armenii, Gruzji i Grecji. Zespół wykonuje również utwory polskie, hebrajskie, a także pieśni wywodzące się z tradycji wokalnych Europy Zachodniej czy negro spirituals. Kairos chętnie angażuje się w niecodzienne eksperymenty artystyczne, których przykładem mogą być koncerty z towarzyszeniem oryginalnych, orientalnych instrumentów perkusyjnych, strunowych i dętych, takich jak: bębny afrykańskie i arabskie, bombardy, ud, zurna, r’bab, czy lira korbowa. W 2010 roku Zespół przygotował autorski program artystyczny „Pieśń Wieczności” z towarzyszeniem wybitnych instrumentalistów z Tytusem Wojnowiczem na czele. Projekt miał na celu z jednej strony prezentowanie mało znanego w Polsce repertuaru wokalistyki Wschodu i Zachodu, z drugiej zaś – poszukiwanie uniwersalnego języka muzycznego adresowanego do szerokiego kręgu słuchaczy.

“KAIROS” posiada bogate doświadczenie sceniczne. Zespół występował na wielu prestiżowych polskich i zagranicznych estradach, m.in. w Filharmoniach: Narodowej, Bydgoskiej, Białostockiej, Lubelskiej, w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, w Kościele Mariackim w Krakowie, w Katedrze “Berliner Dom” w Berlinie, w College des Bernardines w Paryżu, w Ambasadzie RP w Antwerpii, katedrze ormiańskiej we Lwowie i wielu innych. Był gościem licznych festiwali i konkursów, m.in.

  •       Festiwalu Muzyki Chrześcijańskiej “Song of Song’s” w Toruniu (2001)
  •       V Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi (2006)
  • XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce (2000, 2005, 2011) – pierwsza nagroda w swojej kategorii,
  • XV Międzynarodowego Festiwalu Filharmonii Bydgoskiej „Musica Antiqua Europae Orientalis” (2009)
  • XI Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie (2002, 2010, 2011)
  • VI Festiwalu „Pax et Bonum per Musicam” we Wrocławiu (2009)
  • X Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” (2009)
  • X Międzynarodowego Festiwalu „Salezjańskie Lato Muzyczne” w Przemyślu (2010)
  • VII Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Wschód – Zachód – Zbliżenia” w Radomsku
  • IV Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka Świata” w Pabianicach (2010)

             i wielu, wielu innych.

„KAIROS” brał także udział w nagraniu muzyki do filmu „Wiedźmin” (w reż. M. Brodzkiego) skomponowanej przez G. Ciechowskiego i wydanej na płycie CD przez firmę Pomaton EMI w 2001 r. Ze względu na swe oryginalne brzmienie został zaproszony przez firmę Sony Music Poland do udziału w nagraniu piosenki pt. „Powoli, spokojnie” (w wyk. Fiolki Najdenowicz) promującej film „Quo Vadis” (w reż. J. Kawalerowicza) oraz uczestniczył w realizacji teledysku do piosenki „Co ma przeminąć to przeminie” w wykonaniu Michała Bajora, promującej ten sam film.

Zespół, przy wsparciu finansowym Radia Lublin i Fundacji J&S Pro Bono Poloniae, nagrał również własną płytę pt. “O głęboka tajemnico…” zawierającą śpiewy cerkiewne oraz ludowe i liturgiczne pieśni ormiańskie i gruzińskie. W 2009 roku KAIROS rozpoczął współpracę z Fundacją ORANGE. Współpraca ta zaowocowała cyklem koncertów w College des Bernardins i kilku innych miejscach w Paryżu. W 2010 r. KAIROS miał zaszczyt wystąpić dla Jego Świątobliwości Bartłomieja I, Arcybiskupa Konstantynopola. Brał także udział w międzynarodowym cyklu koncertów „De Bestanden” we Flandrii Zachodniej, upamiętniającym bożonarodzeniowe rozejmy zawierane przez żołnierzy obu frontów podczas I wojny światowej.

Śpiewacy „KAIROS” wywodzą się z lubelskiego Zespołu Wokalnego „In Corpore”, który działał w Lublinie w latach 1992-1997 pod dyrekcją Borysa Somerschafa. Zespół dał wiele koncertów, m. in.:

  • Koncerty Królewskie w Warszawskich Łazienkach
  • Letni Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kazimierzu Dolnym,
  • Międzynarodowe Dni Muzyki Chóralnej w Lublinie
  • Festiwal „Muzyka – Zabytki – Plastyka. Lublin’95”
  • Koncerty Galowe w Katedrze Radomskiej,
  • w Kościele O.O. Bernardynów w Krakowie,
  • w Kościele św. Anny w Warszawie
  • na Nieustającym Festiwalu Gitarowym – Lublin’96

Zespół w latach 1995 i 1996 został laureatem Ogólnopolskiego Turnieju Chórów „Legnica Cantat” i zdobył cenne nagrody: II Programu Polskiego Radia za najlepszą emisję i dwukrotnie – wyróżnienie dla najlepszego chóru składającego się z osób pracujących. W 1996 r. grupa zrealizowała szereg nagrań dla II Programu PR, wielokrotnie emitowanych na jego falach. W 1997 roku, Zespół zdobył Certyfikat Klasy Międzynarodowej, z oceną Bardzo Dobrą na Międzynarodowym Konkursie Chórów Kameralnych w Marktoberdorf w Niemczech.

Działalność Zespołu od lat spotyka się z szerokim zainteresowaniem mediów. O zespole powstało wiele artykułów prasowych: m.in. w „Polityce”, „Newsweeku”, „Gazecie wyborczej”, „Kurierze lubelskim” i „Dzienniku wschodnim”, i innych; powstały audycje radiowe i reportaże telewizyjne: m.in. „Swojskie klimaty” (TVP 4), „Pieśń Wieczności” (TVP 3) oraz „Źródło” (program II. PR).

BORYS SOMERSCHAF – dyrygent, kompozytor, wokalista, aranżer. Urodził się w Moskwie w 1968 roku, a od 1992 roku mieszka w Polsce i na stałe związany jest z Lublinem. Edukację muzyczną rozpoczął w 1975 roku, w kształcącej dyrygentów i wokalistów Chłopięcej Szkole Chóralnej im. A. Swiesznikowa. W latach 1986-1991 studiował dyrygenturę chóralną na Wydziale Wokalnym w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie (u profesora B. Tewlina). Następnie, jako stypendysta Rządu RP, ukończył dwa wydziały Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie: Wydział Wychowania Muzycznego w klasie dyrygentury chóralnej profesora Józefa Boka oraz Wydział Kompozycji u profesora Zbigniewa Bagińskiego.

Od wielu lat związany z Lublinem. W latach 1991-1997 był dyrygentem zespołu wokalnego „In Corpore”, a od 1999 roku prowadzi Męski Zespół Wokalny „KAIROS”.

Jest autorem muzyki do wielu spektakli teatralnych, filmów dokumentalnych i seriali telewizyjnych. Współpracował m.in. z:

Teatrem „Provisorium” i Kompanią „Teatr” z Lublina – przedstawienia: „Ferdydurke”, „Sceny z życia Mitteleuropy”, „Do piachu”

Teatrem Współczesnym w Szczecinie – „Porucznik z Inishmore”

Teatrem im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze – „Dialogi o zwierzętach”, „Romeo i Julia”

Teatrem im. J. Kochanowskiego w Opolu – „Żabia królowa”

Studiem Buffo i Laboratorium Dramatu w Warszawie – „Agata szuka pracy”

Teatrem Współczesnym w Warszawie – „Wszystko w ogrodzie”

Teatrem Studyjnym w Łodzi – „Ja, Ferdydurke”

Teatrem Polskim we Wrocławiu – „Chiny”

W latach 1997-2001, jako kierownik chóru i zespołu solistów, uczestniczył w nagraniach polskich wersji filmów dla dzieci: „Anastazja”, „Mulan”, „Książe Egiptu”, „Toy Story II”, „Król Lew II”, „Pocachontas II”, „Bambi”, „Dzwonnik z Notre Dame”, „Grinch”, „Piękna i Bestia” i innych. Komponował również muzykę do seriali telewizyjnych: „Klasa na obcasach” (TVP), „Miodowe lata” (TV Polsat) oraz do wielu programów telewizyjnych i filmów dokumentalnych.

Jako wokalista specjalizuje się w wykonaniach XIX i XX-wiecznych romansów rosyjskich. Wydał dwie autorskie płyty: „Śnił mi się sad – Najpiękniejsze romanse rosyjskie” (2005) i „Powiedz czemu…” (2010). Jako wokalista, aranżer i dyrygent uczestniczył również w nagraniach kilkunastu płyt z polską muzyką klasyczną m.in. zespołów muzyki dawnej Cantus Firmus i Ars Nova, Chóru Warszawskiej Opery Kameralnej, Chóru SGH i Męskiego Zespołu Wokalnego „KAIROS”. Brał również udział w nagraniach muzyki do filmów („Quo Vadis” w reż. Jerzego Kawalerowicza, „Wiedźmin” w reż. Marka Brodzkiego) oraz płyt Grzegorza Ciechowskiego, Zbigniewa Preisnera, Bajmu, Jacka Kaczmarskiego czy Michała Bajora.

Borys Somerschaf jest dwukrotnym laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Lublina „Za znaczące osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki” oraz Nagrody Kulturalnej Marszałka Województwa Lubelskiego.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content