Mistrzowski recital wokalny – Anna Lubańska – mezzosopran, Ewa Pelwecka – fortepian

Program

Fryderyk Chopin (1810–1849)  

 Życzenie op. 74 nr 1

Smutna rzeka op. 74 nr 3

Śliczny chłopiec op.74 nr 8

Piosnka litewska op.74 nr 16

Nokturn cis-moll op. posth.

Mieczysław Karłowicz (1876–1909)    

Po szerokim, po szerokim morzu op. 3 nr 9

W wieczorną ciszę op. 3 nr 8

Mów do mnie jeszcze op. 3 nr 1

Zasmuconej op. 1 nr 1

Na śniegu op. 1 nr 3

Z erotyków op. 3 nr 6

Stanisław Moniuszko (1819–1872)     

Walc es-moll nr 2

Dumka Jadwigi Biegnie słuchać w lasy, w knieje z II aktu opery Straszny Dwór

Prząśniczka

Złota rybka

Dziad i baba

Georges Bizet (1838–1875)                  

            Aria Torreadora z opery Carmen (transkrypcja na fortepian)

            Seguidilla Près des remparts de Séville z I aktu opery Carmen

            Habanera L’amour est un oiseau rebelle z I aktu opery     Carmen

Wykonawcy

Anna Lubańska – mezzosopran

Ewa Pelwecka – fortepian

Anna Lubańska – mezzosopran, ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia, (za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej i utworu Mozarta, a także za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj.

Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmädchen w Parsifalu Richarda Wagnera. Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar, czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne, a także partie o lżejszym charakterze. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w operze Don Carlos, Amneris w Aidzie i Fenena w Nabucco Giuseppe Verdiego, a także Herodiada        w Salome Richarda Straussa, Jadwiga w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego, Olga w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego, Suzuki w Madama Butterfly Giacomo Pucciniego, Cześnikowa w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki i Ortruda w Lohengrinie Richarda Wagnera. Poza wyżej wymienionymi rolami artystka ma w swoim repertuarze i chętnie śpiewa partie Azuceny w Trubadurze Giuseppe Verdiego, Fryki w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera, Santuzza w Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego, Carmen w Carmen Georga Bizeta.

Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar pieśniarski obejmuje bardzo liczne utwory w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim, takich kompozytorów, jak: Franz Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Richard Strauss, Hugo Wolf, Arnold Schönberg, Gustav Mahler, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Francis Poulenc, Hector Berlioz, Gabriel Fauré, Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Piotr Czajkowski, Dmitrij Szostakowicz.

Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w Symfonii Dramatycznej Romeo i Julia Hectora Berlioza, III Symfonii Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, Mesjaszu Georga Friedricha Händla, Siedmiu Bramach Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Missa pro pace Wojciecha Kilara, liczne opracowania Stabat Mater, m.in. takich kompozytorów, jak: Antonín Dvořák, Karol Szymanowski, Giovanni Battista Pergolesi, Gioachino Rossini oraz Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Verdiego, Valentyna Silvestrova i Antonína Dvořáka, a także Missa Solemnis i IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, Msza Koronacyjna Mozarta, Magnificat, Pasja według św. Mateusza i Pasja według św. Jana oraz Msza h- moll Jana Sebastiana Bacha i jego liczne kantaty.

Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim Operą Narodową. Z tym zespołem występowała m. in. na Festiwalu Operowym w Wiesbaden i Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Śpiewała na scenach operowych i estradach w Japoni, Norwegi, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgi, Francji, Monako, Hongkongu.

W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Operą Poznańską, Operą Krakowską, Operą Śląską. Gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz. Jest stale zapraszana do jury konkursów wokalnych.

Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami. Należą do nich m.in: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Mark Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova. Zrealizowała wiele nagrań, w tym kompletne nagranie studyjne Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki wydane przez EMI i Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego, oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Oprócz wyżej wymienionych ma na koncie także wiele rejestracji dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

 Ewa Pelwecka – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Początkowo pracowała jako pianistka i klawesynistka w Warszawskiej Operze Kameralnej, realizując partię basso continuo oraz partie solowe m.in. w operach Mozarta, Rossiniego, Cimarosy, Galuppiego, Donizettiego, Verdeirgo, a także w utworach Kurpińskiego, Elsnera, Karłowicza, Kronenberga i innych. Od 2012r pracuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako korepetytor solistów. Równocześnie prowadzi szeroką działalność koncertową w kraju i za granicą. Koncertuje jako solistka, jak również kameralistka, współpracując z wybitnymi muzykami, w szczególności      z czołowymi śpiewakami operowymi.  Brała udział w licznych festiwalach m. in.: Al Bustan w Bejrucie, Branderburgische Sommerkonzerte, festiwalu w Tokio, festiwalach mozartowskich w Hiszpanii i w Holandii, Festiwalu Acropolium w Carthaginie, podczas Dni Kultury Polskiej w Londynie, Letnim Festiwalu w Nałęczowie, Wratislavia Cantans, na XXIX Festiwalu Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w zakopiańskiej Atmie, a także na Letnich Festiwalach w Dziekance oraz corocznych Festiwalach Pieśni Europejskiej i Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich w Warszawie. Jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W swoim dorobku posiada liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry
Przejdź do treści