III Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach
Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej
14 lipca 2012, godz. 18.00
Wykonawcy:
LUTE DUO
Anna Kowalska – gitara barokowa
Anton Birula – teorba
Program:
Girolamo Kapsberger (1580-1651) – Canarios
Allessandro Piccinini (1566-1639) – Ciaccona in Partite Variate
Gaspar Sanz (1640 – 1710) – Rujero & Paradetas
– Canarios
Francisco Corbetta (1615-1681) – Caprice de chaconne
Robert de Visée (1650 – 1725) – Chaconne in G
Antoine Forqueray (1656 – 1728) – La Regente
– La Angrave
ANNA KOWALSKA – studiowała grę na lutni u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka wykonuje głównie utwory kompozytorów francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Anna poświęca szczególną uwagę solowym utworom J. S. Bacha. Jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Realizując partie basso continuo, występowała z takimi artystami jak Emma Kirkby, Teodor Kurentsis, Władysław Kłosiewicz, Tytus Wojnowicz, Marek Toporowski, Anna Mikołajczyk, Nazar Kozhuhar (The Pocket Symphony, Rosja), Anatoly Grindenko i Viktor Sobolenko (Rosja). Obecnie Anna skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową. Poszukując pierwotnego brzmienia utworów J. S. Bacha oraz S. L. Weissa, Anna łączy swoją indywidualną interpretację z unikalną technologią, grając na strunach jelitowych, takich jakich używano w epoce baroku.
ANTON BIRULA – studiował grę na lutni u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule fur Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową – taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie, brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej. Jego fascynacja francuską muzyką na violę da gamba doprowadziła do współpracy z rosyjskim gambistą Victorem Sobolenko, z którym w roku 2001 nagrali płytę zawierającą utwory Maraina Marais na gambę solo z teorbą jako jedynym towarzyszącym instrumentem continuo. Anton Birula współpracował z tak wybitnymi solistami, jak Władysław Kłosiewicz, Nigel Kennedy, Emma Kirkby, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik. Podczas swojej długiej współpracy z Warszawską Operą Kameralną brał udział w wystawieniach wszystkich dzieł Claudio Monteverdiego, a także oper Periego, Cacciniego, Landiniego, Scarlattiego. Anton Prowadzi klasę lutni w Szkole II Stopnia im. Fryderyka Chopina oraz w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jako zespół LUTE DUO – Anna i Anton pragną zwrócić uwagę na dawno zapomniany repertuar na duet lutni barokowych. Pierwsi wykonali i nagrali niedawno odkryte duety Francois du Fault oraz transkrypcje duetów gambowych Maraina Marais na dwie lutnie barokowe. Rezultatem tego była płyta Baroque Lute Duets nagrana w roku 2002. Następnie zaczęli pracować nad kombinacją innych historycznych instrumentów szarpanych, szczególnie gitary barokowej z teorbą. Ukazujący kontrastujące style różnych kultur program Muzyczna podróż po XVII-wiecznej Europie prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów i teorbistów (Allessandro Piccininiego i Girolamo Kapsbergera), żywiołowe w stylu dzieła pierwszych hiszpańskich wirtuozów gitary (Gaspara Sanza i Santiago de Murcia) oraz melancholijną w nastroju muzykę mistrzów francuskiego baroku (Roberta de Visee i Francois Couperina). Obecna działalność Lute Duo skupia się na muzyce J. S. Bacha – jego dziełach na lutnię solo oraz transkrypcjach lutniowych kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych utworów mistrza. W roku 2004, wraz z flecistką Marion Fermee, utworzyli trio „La Luth Enchantee”, które wykonuje głównie dzieła J. S. Bacha, wykorzystując dźwięczne połączenie fletu prostego z instrumentami szarpanymi w grupie continuo. Anna i Anton z powodzeniem prezentowali swoje projekty koncertowe w różnych stacjach telewizyjnych i radiowych, oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych: Festival der Laute (Drezno, Niemcy), Muzyka i Architektura (Toruń, Polska), International Festival of Chamber Music (Plovdiv, Bułgaria), The 7-th Art Salon (Sofia, Bułgaria), XII Festiwal Muzyki Dawnej (Kraków, Polska), Bach en Combrailles Festival (Francja), Lute Day of the Dutch Lute Society (Holandia), Bach Day (Ghent, Belgia), Lute Day of the Belgian Lute Society (Brussel, Belgia), Pazaislis music festival (Litwa).