XI FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH
Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury w Urlach Mazowiecki Instytut Kultury EWOLUCJA KWARTETU – OD BAROKU DO ROMANTYZMU Wykonawcy: QUARTETTO NERO kwartet smyczkowy instrumentów historycznych Agata Habera – skrzypce Paulina Woś – skrzypce Anna Wieczorek – altówka Katarzyna Cichoń – wiolonczela
Sobota, 25 lipca 2020 r., godz. 18.00 Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura-Interwencje 2020 |
Program:
Adam Jarzębski (?-1648 lub 1649) | – | Canzon terza |
Georg Philipp Telemann (1681–1767) | – | Sonata a’4 A-dur TWV 40:200 Affetuoso Allegro Vivace |
Joseph Haydn (1732–1809) | – | Kwartet smyczkowy D-dur op. 20 nr 4 Allegro di molto Un poco Adagio e Affettuoso Minuetto alla Zingarese Presto e scherzando |
Stanisław Moniuszko (1819–1872) | – | Kwartet smyczkowy d-moll nr 1 Allegro agitato Andantino Scherzo |
Finale. Un ballo campestre e sue consequenze. Allegro assai |
Kwartet smyczkowy instrumentów historycznych QUARTETTO NERO
Quartetto Nero to młody kwartet smyczkowy, który swoje intrygujące brzmienie zawdzięcza grze na oryginalnych instrumentach historycznych (lub ich kopiach), z użyciem strun jelitowych i kilku modeli smyczków, odpowiednich do muzyki poszczególnych epok. Sprawia to, że zespół znacząco wyróżnia się spośród innych kwartetów zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku muzycznym. Quartetto Nero skupia swoją działalność wokół poszukiwania autentycznego brzmienia muzyki epok baroku, klasycyzmu i romantyzmu, poprzez zachowanie odpowiedniego instrumentarium oraz interpretację zgodną z historycznymi praktykami wykonawczymi. Zespół sięga też w swoim repertuarze po dzieła późniejsze, w pełni wykorzystując ramy czasowe, w których struny jelitowe były w użyciu. Do kręgu szczególnych zainteresowań kwartetu należy wykonawstwo muzyki polskiej, a jedną z idei zespołu jest przybliżenie publiczności historii kwartetu smyczkowego jako formacji kameralnej.
Quartetto Nero jest laureatem I miejsca i Nagrody Specjalnej na II Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu (2016), a także finalistą XVIII Biagio-Marini Wettbewerb w Neuburgu w Niemczech (2017) oraz I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie (2019). W 2019 r. członkinie kwartetu otrzymały stypendium z programu Młoda Polska za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Zespół prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą – występował m.in. podczas serii koncertowej Fringe w ramach Festival Oude Muziek w Utrechcie (Holandia), dwukrotnie podczas Festival Internacional de Música Antigua de Sierra Espuña (Hiszpania), na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie, Musica Poetica w Tarnowie, Kraków Bach Festiwal. W grudniu 2019 r. ukazała się debiutancka płyta Quartetto Nero z utworami na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów romantycznych – S. Moniuszki i K. Kurpińskiego.
Kwartet tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, Mozarteum w Salzburgu (Austria) oraz Konserwatorium Muzycznego w Bolonii (Włochy): Agata Habera – skrzypce, Paulina Woś – skrzypce, Anna Wieczorek – altówka, Katarzyna Cichoń – wiolonczela.
Zespół rozpoczął działalność w 2015 r. w Krakowie i kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych artystów, jak Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Manfredo Kraemer czy Paolo Pandolfo.
Nazwa zespołu nawiązuje do wielopłaszczyznowej symboliki koloru czarnego. Czerń kojarzona jest z dobrym smakiem, elegancją i wyrafinowaniem. To kolor nowoczesności i tradycji zarazem, łączący w sobie wiele, często przeciwnych, znaczeń. W kulturze europejskiej oznacza żałobę, a w kulturze starożytnego Egiptu oraz Indian – życie. W Chinach symbolizuje szczęście, w Japonii jest kolorem szlachetności, wieku i doświadczenia. W sztuce i życiu codziennym, czerń wykorzystywana jest często dla podkreślenia atmosfery tajemniczości, dramatyzmu czy formalności. Pomimo swojego wyrazistego charakteru, doskonale współgra niemal z każdą barwą.