XI FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W URLACH 

   
Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury w Urlach
Mazowiecki Instytut Kultury 
 
 
EWOLUCJA KWARTETU
– OD BAROKU DO ROMANTYZMU

 Wykonawcy: 

QUARTETTO NERO

kwartet smyczkowy instrumentów historycznych

Agata Habera – skrzypce

Paulina Woś – skrzypce

Anna Wieczorek – altówka

Katarzyna Cichoń – wiolonczela

 

Sobota, 25 lipca 2020 r., godz. 18.00
w Kościele Parafialnym w Urlach,
ul. Piękna 8 

Dofinansowano ze środków
Narodowego Centrum Kultury
w ramach programu Kultura-Interwencje 2020
  

 Program:

Adam Jarzębski (?-1648 lub 1649)

Canzon terza

Georg Philipp Telemann (1681–1767)

Sonata a’4 A-dur TWV 40:200
Affetuoso
Allegro
Vivace

Joseph Haydn (1732–1809)

Kwartet smyczkowy D-dur op. 20 nr 4
Allegro di molto
Un poco Adagio e Affettuoso
Minuetto alla Zingarese
Presto e scherzando

Stanisław Moniuszko (1819–1872)

Kwartet smyczkowy d-moll nr 1
Allegro agitato
Andantino
Scherzo
Finale. Un ballo campestre e sue consequenze. Allegro assai
 

Kwartet smyczkowy instrumentów historycznych QUARTETTO NERO

Quartetto Nero to młody kwartet smyczkowy, który swoje intrygujące brzmienie zawdzięcza grze na oryginalnych instrumentach historycznych (lub ich kopiach), z użyciem strun jelitowych i kilku modeli smyczków, odpowiednich do muzyki poszczególnych epok. Sprawia to, że zespół znacząco wyróżnia się spośród innych kwartetów zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku muzycznym. Quartetto Nero skupia swoją działalność wokół poszukiwania autentycznego brzmienia muzyki epok baroku, klasycyzmu i romantyzmu, poprzez zachowanie odpowiedniego instrumentarium oraz interpretację zgodną z historycznymi praktykami wykonawczymi. Zespół sięga też w swoim repertuarze po dzieła późniejsze, w pełni wykorzystując ramy czasowe, w których struny jelitowe były w użyciu. Do kręgu szczególnych zainteresowań kwartetu należy wykonawstwo muzyki polskiej, a jedną z idei zespołu jest przybliżenie publiczności historii kwartetu smyczkowego jako formacji kameralnej.
Quartetto Nero jest laureatem I miejsca i Nagrody Specjalnej na II Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu (2016), a także finalistą XVIII Biagio-Marini Wettbewerb w Neuburgu w Niemczech (2017) oraz I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie (2019). W 2019 r. członkinie kwartetu otrzymały stypendium z programu Młoda Polska za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Zespół prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą – występował m.in. podczas serii koncertowej Fringe w ramach Festival Oude Muziek w Utrechcie (Holandia), dwukrotnie podczas Festival Internacional de Música Antigua de Sierra Espuña (Hiszpania), na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie, Musica Poetica w Tarnowie, Kraków Bach Festiwal. W grudniu 2019 r. ukazała się debiutancka płyta Quartetto Nero z utworami na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów romantycznych – S. Moniuszki i K. Kurpińskiego.
Kwartet tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, Mozarteum w Salzburgu (Austria) oraz Konserwatorium Muzycznego w Bolonii (Włochy): Agata Habera – skrzypce, Paulina Woś – skrzypce, Anna Wieczorek – altówka, Katarzyna Cichoń – wiolonczela.
Zespół rozpoczął działalność w 2015 r. w Krakowie i kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych artystów, jak Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Manfredo Kraemer czy Paolo Pandolfo.
Nazwa zespołu nawiązuje do wielopłaszczyznowej symboliki koloru czarnego. Czerń kojarzona jest z dobrym smakiem, elegancją i wyrafinowaniem. To kolor nowoczesności i tradycji zarazem, łączący w sobie wiele, często przeciwnych, znaczeń. W kulturze europejskiej oznacza żałobę, a w kulturze starożytnego Egiptu oraz Indian – życie. W Chinach symbolizuje szczęście, w Japonii jest kolorem szlachetności, wieku i doświadczenia. W sztuce i życiu codziennym, czerń wykorzystywana jest często dla podkreślenia atmosfery tajemniczości, dramatyzmu czy formalności. Pomimo swojego wyrazistego charakteru, doskonale współgra niemal z każdą barwą.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content