Narodowe Święto Niepodległości, 2023

Program:

Anonim (XVI w.)
Gaude Mater Polonia

Wacław z Szamotuł (1524-1560)
Alleluja, chwalcie Pana (Psalm CXVII, słowa: Mikołaj Rej)
Kryste, dniu naszej światłości (słowa: Mikołaj Rej)
Modlitwa, gdy dziatki spać idą (słowa: Andrzej Trzecieski)

Mikołaj Gomółka (ok.1535-po1591)
Psalm XI – Panu ja ufam
Psalm LXXXI – Radujcie się Bogu nawysszemu (słowa: Jan Kochanowski)

Mikołaj Zieleński (XVI/XVII w.)
O gloriosa Domina
Vox in Rama
 
Hieronim Feicht (1894-1967)
Chroń, Panie, wątłą duszy mojej zieleń (słowa: Leopold Staff)

Antoni Szaliński (1925-1997)
Krzak dzikiej róży (słowa: Jan Kasprowicz)

Andrzej Borzym jr (*1979)
W Białem (słowa: Kazimierz Przerwa-Tetmajer)

Romuald Twardowski (*1930)
Jedźmy, Jasiulu (z: Trzy pieśni kurpiowskie)
 
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010)
Szeroka woda op. 38 (wybór)
     1. A ta nasza Narew, 2. Oj, kiedy na Powiślu, 3. Oj, Janie, Janie
Wisło moja, Wisło szara op. 46

Chór Kameralny Collegium Musicum UW, założony w 1994 r., jest wolnym akademickim stowarzyszeniem, dającym amatorom szansę wykonywania muzyki na profesjonalnym poziomie. Chór bierze udział w wielu ważnych imprezach muzycznych: Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Czwartkowe Spotkania Muzyczne w Filharmonii Narodowej, BACH 200 UW, Mazowsze w Koronie, Strefa Ciszy, Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Universitas Cantat w Poznaniu, Muzyka w zabytkach Chełmna, Międzynarodowy Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach, Muzyka w Sandomierzu, Festiwal Stacja Kutno, Festiwal Pamiętajmy o Osieckiej, Lidzbarskie Wieczory Humoru i Satyry. Współpracował także ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina, kilkakrotnie koncertował na antenie radiowej Jedynki, Trójki, Radia Dla Ciebie, a także w Telewizji Polskiej.

Repertuar a cappella Collegium Musicum UW to przede wszystkim muzyka polska, a także XVI/XVII-wieczne utwory z kręgu muzyki włoskiej, hiszpańskiej i angielskiej. W repertuarze wokalno-instrumentalnym zespołu znajdują się dzieła Bacha, Haendla, Buxtehudego, Telemanna, Hassego, Charpentiera, Zelenki, Lottiego, Purcella, Mozarta, Haydna, Faure’go. Chór współpracował ze świetnymi orkiestrami – m.in. Il Tempo, Royal Baroque Ensemble, Polską Orkiestrą Radiową, Kukla Band – oraz znakomitymi muzykami wszelkich stylów i specjalności: Olga Pasiecznik, Jakub Józef Orliński, Anna Radziejewska, Lilianna Stawarz, Marek Toporowski, Krzysztof Herdzin, Justyna Steczkowska, Wojciech Rajski, Magda Umer, Grzegorz Turnau, Henryk Miśkiewicz i wielu innych. Dyskografia CMUW liczy 12 tytułów, w tym polskie i światowe prawykonania współczesnych utworów, a także gościnny udział w nagraniach Artura Andrusa czy Michała Bajora. Zespół koncertował już w 17 krajach na 4 kontynentach, m.in. w Chile, Egipcie, RPA, Gruzji, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Włoszech, na Islandii i Ukrainie.

Andrzej Borzym w 1981 roku uzyskał dyplom na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygowania prof. Henryka Wojnarowskiego. Ukończył również z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 1981—1984 pracował jako asystent w macierzystej uczelni, a następnie w sezonie 1983/1984 pełnił funkcję asystenta kierownika artystycznego Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Był dyrygentem chóru Cantio Polonica (1984—1989), Chóru Akademickiego UW (1989-1999), Chóru Filharmonii w Las Palmas de Gran Canaria (1996—1998), współpracował z chórem Sine Nomine i zespołem wokalnym NotaBene, zaś od 1994 roku prowadzi Chór Kameralny Collegium Musicum UW.

Jako instrumentalista współpracował z wieloma warszawskimi teatrami, a także z artystami związanymi z nurtem piosenki poetyckiej i aktorskiej (Elżbieta Wojnowska, Magda Umer, Zbigniew Zamachowski). Od 1982 roku pracuje w Państwowej Podstawowej Szkole Muzycznej nr 3 w Warszawie im. G. Bacewicz, gdzie w latach 1992—1996 pełnił funkcję dyrektora. W latach 1992—1996 prowadził chór i orkiestrę Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Przez wiele lat współpracował z Jeunesses Musicales de Pologne, prowadząc międzynarodowe letnie obozy muzyczne; bywał też wielokrotnie zapraszany do udziału w jury wielu krajowych konkursów chóralnych. Jest autorem m.in. chóralnego cyklu Trzech miniatur, do słów Ancji Łabuszewskiej napisał poemat muzyczny Czasem oraz Suitę dla niegrzecznych dzieci. Jako aranżer jest  szczególnie ceniony za rzadką umiejętność zaadaptowania jazzowych i popowych piosenek na głosy chóralne, czego przykładem są opracowania piosenek Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory, Agnieszki Osieckiej, Grzegorza Turnaua.

Za wieloletnią działalność pedagogiczną został uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury RP oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi, zaś za pracę z uniwersyteckimi chórami – Medalem Uniwersytetu Warszawskiego i Nagrodą Rektora UW.

fot. Dariusz Osiecki

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content